Znovu byla na naší škole v oblasti Matematika a její aplikace otevřena otázka výstupů učiva, proto tyto dotazy na Vás: 1. Lze zařadit do výstupů v 8.ročníku kapitolu Mocniny s přirozeným mocnitelem bez obavy výtky ČŠI (4 hodiny matematiky v tomto ročníku bez dotace z disponibilních hodin)? 2. Lze zařadit do výstupů předmětu matematika v 9. ročníku kapitolu Lomené výrazy, jestliže je zde hodinová dotace 4hod./týden a jedna z nich je z hodin disponibilních (nejedná se o volitelný předmět např. Cvičení z matematiky) ? Cvičení z matematiky máme v 9. ročníku zařazen jen jako volitelný předmět. V poslední aktualizaci z roku 2007 jsme pochopili že ano, pokud je přidána např. 1hodina týdně z disponibilních (nejedná se o volitelný předmět!).

Učivo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) je doporučené, naplnění očekávaných výstupů z RVP ZV je pro školy závazné. Pokud škola zařadí do svého ŠVP očekávané výstupy, které nejsou povinné pro základní vzdělávání, nic ji v tom nebrání, avšak musí být zaručeno, že všechny očekávané výstupy z RVP ZV budou naplněny.

Vámi uváděná témata Mocniny s přirozeným mocnitelem a Lomené výrazy jsou spojené s očekávanými výstupy v RVP G. Jestliže se škola rozhodne zařadit je do výuky na základní škole, měla by zohledňovat jejich nastavení v RVP pro vyšší stupeň vzdělávání. Tyto výstupy tedy budou naplňovány prostřednictvím učiva nad rámec základního vzdělávání. Z tohoto důvodu je proto nutné zodpovědně (z didaktického a metodického hlediska) zvážit, zda je možné vyžadovat od žáků dosažení těchto výstupů bez navýšení časové hodinové dotace pro daný předmět.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798