Počty vyučovacích hodin stanovené RVP jsou závazné. Počty hodin praktického vyučování (odborného výcviku) jsou stanoveny individuálně podle charakteru oboru vzdělání a jeho nároků na teoretické znalosti a praktické dovednosti včetně uplatnění absolventů na trhu práce. V oborech vzdělání kategorie E jsou žáci připravování pro výkon jednoduchých pracovních činností a operací s minimálními požadavky na teoretické znalosti. Zohlednilo se i to, že tito žáci jsou obvykle manuálně zruční, ale potřebují více času na zvládnutí učiva, tj. na osvojení potřebných dovedností a činností. Cílem odborného výcviku není pouze osvojení praktických manuálních dovedností, ale také pracovních návyků souvisejících s podmínkami a organizací pracovní doby na reálném pracovišti. Proto školský zákon (§26 odst. 1 a 2) a Vyhláška č. 13/2005 Sb, o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů (§ 13) stanoví samostatně časové podmínky pro praktické vyučování. Stále větší důraz se klade na to, aby žáci tzv.učebních oborů vykonávali odborný výcvik na pracovištích zaměstnavatelů.
Vzhledem k cílům oborů vzdělání kategorie E a požadavkům na kompetence absolventa i specifickým podmínkám vzdělávání v těchto oborech, nelze tvrdit, že podíl odborného výcviku (např. 56 % v oboru zahradnické práce) je nereálný. Návrhy RVP byly zpracovány (a posouzeny) nejen ve spolupráci se zaměstnavateli, ale také se školami, které obory kategorie E vyučují. Záleží tedy na nastavení organizace, podmínek a výukových metod odborného výcviku školou.
Dobrý den, prosím o informaci, zda je možná úprava RVP u středního vzdělávání E oborů – hodinových dotací odborného výcviku. Je zajímavé, že třeba Zahradnické práce mají hodinovou dotaci 54 hodin, například tříletí maséři (H obor) pouze 30. Odborný výcvik je řízen další vyhláškou, to znamená, že ve 2. a 3. ročník to dělá 19,5 hodiny. V praxi je to denně téměř 8 hodin. RVP zmiňuje, že jde o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a často předčasně končí studium. Proč je tedy doba odborného výcviku tak rozsáhlá, když u H oborů, tedy žáků běžné populace, je téměř o třetinu nižší? Tam se předpokládá, že jsou připravováni pro výkon určitého povolání, případně OSVČ. Tam by se dala delší doba odborného výcviku pochopit. Ale u speciálního školství? Nese to sebou problémy předčasných odchodů, problémy s chováním, ta doba je prostě příliš dlouhá. V těchto oborech jsou převážně žáci s LMP, což už samo o sobě je problém, aby určitou dobu u činnosti vydrželi. Totéž je u Stravovacích a ubytovacích služeb, nemohou dodržovat předpisově přestávky, když vaří, to ani nejde. Prosím o informaci, zda je možné RVP upravit – snížit hodinové dotace u odborného výcviku.
Kontakt
Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
konzultace@npi.cz
+420 775 148 798