Prevence drogových závislostí v předškolním věku by měla být založena na širším kontextu podpory zdraví. Děti je třeba vést ke zdravému způsobu života a zdravým životním návykům a tím je chránit před možným nebezpečím. Děti nejprve musí chápat základní pojem zdraví. Od tohoto pojmu se pak odvozuje i chápání nemocí, úrazů, poškození zdraví a stejně tak i jeho podpora a rozvíjení. Děti by měly vědět nejen to, co tělu prospívá, ale také co mu škodí.
Výchova proti návykovým látkám nemusí být koncipována jako ucelený program. V příhodných situacích můžeme hovořit s dětmi jednoduchým způsobem o škodlivosti kouření či alkoholu, o nebezpečí drog, různých jedovatých látek či nevhodných léků a varovat děti před jejich nebezpečím. Práce s jednotlivými tématy se může opírat např. o pohádku nebo příběh, na jehož základě pomocí dalších pomůcek a diskuse se vysvětlí potřebná fakta způsobem a v rozsahu, jakému děti rozumějí. Druhou možností je vytvořit si na toto téma projekt. Protidrogovou prevenci lze v ŠVP zařadit do všech vzdělávacích oblastí, pochopitelně různou měrou.
Důležité je spolupracovat i s rodiči a působit na ně v tom smyslu, aby především oni sami vedli děti ke zdravému způsobu života a zdravým životním návykům a chránili děti před veškerými nezdravými jevy a vlivy, s nimiž se děti mohou setkat nejen v přirozených situacích, ale také v médiích (patří sem nejen kouření, drogy a alkohol, ale také konflikty, hádky, agresivní chování, násilí, nepřiměřené projevy sexuality, sexuální násilí apod.)
Konkrétně lze čerpat z následujících materiálů:
• Normální je nekouřit – Já kouřit nebudu a vím proč
Preventivní program o kouření a zdraví pro předškolní populaci (Smolíková, K., Palatinová, A. a kol., Liga proti rakovině, Praha 1999)
• Než se dítě zeptá
Program sexuální výchovy dětí předškolního věku (Smolíková, K. Hajnová, R., Portál, Praha 1997)