Jakou podobu by měly mít “záznamy o dítěti” a jak často bychom měli zaznamenávat, na jaké úrovni jsou dovednosti jednotlivých dětí?

Smyslem pedagogického hodnocení dítěte v mateřské škole je, že učitelka průběžně sleduje, jak se dítě vyvíjí, jak se zdokonaluje ve svých dovednostech, jak si při hrách a běžných činnostech vede, jak se cítí; učitelka vyhodnocuje, zda a jaké pokroky ve vzdělávání dítě dělá, popř. nedělá, co se mu daří či co mu naopak činní problémy. Dělá to proto, aby zjistila, v čem a jakou podporu či stimulaci dítě potřebuje a mohla tak cíleně postupovat v jeho výchově a vzdělávání. Průběžně získávané poznatky o dítěti a jeho rozvoji jsou pro ni neustálým zdrojem zpětné vazby. Aby těchto poznatků využila co nejúčinněji, je vhodné si je zaznamenávat.

Poznámky či písemné záznamy o rozvoji dítěte slouží tedy učitelce k tomu, aby připravovala dítěti vhodnou vzdělávací nabídku. Jedná se o pracovní materiály učitelky. Učitelka může postupovat libovolně, co do formy i obsahu poznámek, popř. časových intervalů, a to podle toho, co jí vyhovuje a co je u kterého dítěte zapotřebí. Proto není jednotně stanovena ani forma či podoba záznamů, ani časové intervaly. Poznámky či záznamy mohou být stručné a v delších intervalech, je-li v rozvoji dítěte vše v pořádku, mohou být podrobnější, cíleně zaměřené nebo častější v případě vážnějších či specifických obtíží dítěte. Je na každé učitelce, jakou formu u kterého dítěte, a za jakých okolností zvolí, aby mohla dítěti vyhovět, spolehlivěji odhalit případné problémy či obtíže a včas udělat maximum pro jejich odstranění či alespoň zmírnění.

Na pomoc pedagogům bylo vytvořeno několik druhů diagnostických záznamových archů, které lze snadno využít, popř. si je upravit dle konkrétních potřeb. Jsou uvedeny v publikaci Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV – Metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy, vytvořené ve VÚP a vydané v nakladatelství Tauris v Praze 2007). Zde lze nalézt nejen nabídku několika typů samotných archů, ale i řadu doporučení a inspirací, jak s těmito nástroji pracovat a jak s jejich pomocí dokonaleji poznávat děti i jejich možnosti a smysluplně stimulovat jejich další rozvoj a učení.

Vedení diagnostických záznamů lze tedy považovat z odborného hlediska za užitečné, není však stanoveno jako povinné. Proto také uvedená metodika není závazná, ale pouze doporučená; žádná nová povinnost z této metodiky pro učitelky nevyplývá. Provádění pedagogické diagnostiky však svědčí o profesionalitě práce pedagoga.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798