RVP oborů E jsou svým charakterem koncipovány pro žáky s určitým druhem znevýhodnění a není tedy a priori nutné výslovně v názvu ŠVP uvádět, že se jedná o třídu se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), spíš je třeba v ŠVP detailně rozpracovat, jak jsou tyto potřeby konkrétně naplňovány. Škola pak má na výběr, zda dle tohoto ŠVP otevře běžnou třídu, kde jsou žáci se SVP zařazeni s nárokem na podpůrná opatření (což je dle § 19 odst. 1 citované vyhlášky preferovaný způsob), nebo samostatnou třídu dle § 16 odst. 9 školského zákona. Upozorňujeme, že pojem „jiná znevýhodnění“ se uplatní pouze v kontextu ZŠ, kde se v souladu s § 19 odst. 3 citované vyhlášky vyžaduje, aby vznikaly třídy specializované na jednotlivé druhy speciálních vzdělávacích potřeb, zatímco na středních školách se dle § 19 odst. 4 vyhlášky mohou žáci s různým znevýhodněním vzdělávat společně a rozhodujícím kritériem bude jejich způsobilost (zdravotní i jiná) daný obor absolvovat a nalézt v něm uplatnění. Výjimkou jsou třídy pro žáky s mentálním postižením, ve kterých se dle § 19 odst. 5 vyhlášky nemohou zároveň vzdělávat žáci bez mentálního postižení. Uvedený výklad je v souladu s nedávno vydaným opatřením ministryně školství (viz http://www.nuv.cz/file/682/) kterým se hromadně mění část RVP věnovaná vzdělávání žáků se speciálními potřebami a žáků nadaných a které ukládá školám upravit odpovídajícím způsobem svá ŠVP do 1. září 2017.
Odpověď na dotaz zpracována dne 29. 9. 2016.