Takový posun je v zásadě možný, i když ne zcela obvyklý, protože jde o posun výstupu (výsledku vzdělávání), který mají žáci běžně zvládat na úrovni 9. ročníku, o čtyři ročníky níže.
Protože je třeba zachovat obsahovou návaznost a respektovat věkové možnosti žáků, vidíme v podstatě tyto důvody pro navrhovaný přesun (možnosti řešení):
1. Jde o výrazně rozšířenou výuku některého vyučovacího předmětu, takže žáci na 1. stupni již dosahují úrovně některých výstupů určených pro 2. stupeň (např. cizí jazyk).
2. Jde o vyučovací předmět s malou dotací na 2. stupni, takže při rozšíření výuky na 1. stupni žáci dosahují některých výstupů 2. stupně (např. ICT).
3. Případně nejde o zařazení výstupu 2. stupně ve shodné úrovni již na 1. stupni, ale o vhodné začlenění dílčích výstupů a činností, které jsou průpravou pro plné dosažení výstupu na 2. stupni nebo i pro dosažení vyšší úrovně výstupu než stanovuje RVP ZV.
Doporučujeme:
– případný přesun (úpravu, modifikaci výstupu) jasně popsat v charakteristice vyučovacího předmětu (proč k přesunu dochází, jak je zajištěno dřívější osvojení výstupu všemi žáky časově, organizačně, metodicky atd.);
– pokud je zřejmé, že nelze dosáhnout výstupu všemi žáky, a přesto by bylo dobré se o to s některými žáky pokoušet, je vhodné nabízet danou činnost a směřování k očekávanému výstupu 2. stupně již na 1. stupni jako rozšiřující činnost, která je určena jen pro některé žáky nebo skupiny žáků – i to je však vhodné v ŠVP zachytit.