1) Úprava obsahu vzdělávání je možná podle §16 školského zákona na základě doporučení školského poradenského zařízení. S ohledem na možnosti a předpoklady žáka školské poradenské zařízení může stanovit podpůrné opatření spočívající v úpravě obsahu a výstupů ze vzdělání. Možným nástrojem realizace tohoto podpůrného opatření je na základě doporučení ŠPZ individuální vzdělávací plán (IVP). Škola na základě doporučení ŠPZ rozpracuje v IVP např. metody výuky, organizaci výuky, způsob hodnocení a případně podrobný popis pro jednotlivé vyučovací předměty, ve kterých jsou podpůrná opatření uplatňována.
Legislativní oporou k poskytování podpůrných opatření je §16 školského zákona http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-1-9-2018
spolu s prováděcím předpisem – vyhláškou č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-2
Ve shodě s těmito právními předpisy hovoří i Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Dodatkem k RVP G. (Č. j.: MSMT-21702/2016-1) na http://www.nuv.cz/file/684/. Dodatek stanoví podmínky ve vztahu k úpravám obsahu vzdělávání následovně: „umožnit ze závažných důvodů, zejména zdravotních, uvolnění zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu nebo z provádění určitých činností (viz § 67 odst. 2 školského zákona), případně upravit a formulovat očekávané výstupy vzdělávacích oborů tak, aby byly pro tyto žáky z hlediska jejich možností reálné a splnitelné, a těmto výstupům přizpůsobit i výběr učiva;…umožnit v IVP, pokud zdravotní postižení neumožňuje realizaci vzdělávacího obsahu některého vyučovacího předmětu z ŠVP nebo jeho části, nahradit příslušný vzdělávací obsah nebo jeho část příbuzným nebo jiným vzdělávacím obsahem, který lépe vyhovuje vzdělávacím možnostem žáků; …zohlednit přiznaná podpůrná opatření při hodnocení výsledků vzdělávání.“
Stranou podpůrných opatření stojí § 67 školského zákona, který umožňuje řediteli školy bez doporučení ŠPZ uvolňovat žáka z vybraných vyučovacích předmětů: „ ředitel školy může ze závažných důvodů, zejména zdravotních, uvolnit žáka na žádost zcela nebo z části z vyučování některého předmětu, žáka uvedeného v §16 odst. 9 může také uvolnit z provádění některých činností, popřípadě může rozhodnout, že tento žák nebude v některých předmětech hodnocen.“ Platí ovšem, že žák nemůže být uvolněn z předmětu rozhodujícího pro odborné zaměření absolventa. V případě ŠVP gymnázia by to neměly být z pochopitelných důvodů předměty stěžejní pro budoucí odbornou profilaci žáka či předměty, které budou součástí maturitní zkoušky. Domníváme se, že v souladu s touto právní normou by měl být i obsah doporučení vystavený ŠPZ.
2) Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání ze dne 18. srpna 2016 navrhuje následující řešení: “Žákovi, který nemůže zvládnout vzdělávání v daném oboru vzdělání z vážných zdravotních nebo jiných důvodů, škola nabídne po poradě se ŠPZ a zástupci nezletilého žáka, popř. s jinými institucemi, jiný, pro něj vhodnější obor vzdělání (tato nabídka je učiněna žákovi včas, jakmile škola zjistí závažné překážky ke vzdělávání žáka v daném oboru vzdělání).”