Dle veřejně dostupných informací (obecné a specifické právní normy a webové stránky MŠMT a Ministerstvem přímo řízených organizací poskytujících podporu školám) je třídní kniha jedním z povinných dokumentů, který škola vede (§ 28 odst. 1 písm. f školského zákona). Každá škola je podle tohoto ustanovení povinna vést třídní knihu tak, aby obsahovala “průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu”. Forma tohoto dokumentu je pro školy nezávazná. Školy si mohou zvolit z nabídky ty dokumenty, které nejvíce vyhovují jejich specifickým požadavkům, případně si vytvořit i vlastní.
Tato citace z webu MŠMT vyžaduje vysvětlení.
Škola tedy používá tuto dokumentaci jako svého druhu (analogicky s jinými sférami hospodářství) pracovní deník: při kontrolách finančního zaměření nebo zaměření kvalitativního by měla TK škole posloužit jako důkaz o poskytovaného vzdělávání, v němž se zrcadlí to, co škola projektuje v ŠVP: § 3 odst. 3 školského zákona, “Vzdělávání v jednotlivé škole a školském zařízení se uskutečňuje podle školních vzdělávacích programů.” Formu a obsah TK by tedy primárně měla škola/učitelé vytvářet tak, aby dokazovaly, že naplňují právní a další závazné normy týkající se kvality a rozsahu vzdělávání/a rozsahu práce učitelů.
Odpověď na dotaz byla zpracována dne 5. 11. 2018