Pokoušíme se ve škole snížit administrativní zátěž třídních učitelů a diskutujeme o možnostech úpravy třídní knihy nebo možnosti některé části třídní knihy nevyplňovat. Avšak marně hledáme vyhlášku, metodický pokyn nebo jakýkoli jiný předpis, který by jednoznačně určoval povinnosti, tedy co musí třídní kniha obsahovat, tedy, co by v ní být nemuselo.

Dle veřejně dostupných informací (obecné a specifické právní normy a webové stránky MŠMT a Ministerstvem přímo řízených organizací poskytujících podporu školám) je třídní kniha jedním z povinných dokumentů, který škola vede (§ 28 odst. 1 písm. f školského zákona). Každá škola je podle tohoto ustanovení povinna vést třídní knihu tak, aby obsahovala “průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu”. Forma tohoto dokumentu je pro školy nezávazná. Školy si mohou zvolit z nabídky ty dokumenty, které nejvíce vyhovují jejich specifickým požadavkům, případně si vytvořit i vlastní.
Tato citace z webu MŠMT vyžaduje vysvětlení.
Škola tedy používá tuto dokumentaci jako svého druhu (analogicky s jinými sférami hospodářství) pracovní deník: při kontrolách finančního zaměření nebo zaměření kvalitativního by měla TK škole posloužit jako důkaz o poskytovaného vzdělávání, v němž se zrcadlí to, co škola projektuje v ŠVP: § 3 odst. 3 školského zákona, “Vzdělávání v jednotlivé škole a školském zařízení se uskutečňuje podle školních vzdělávacích programů.” Formu a obsah TK by tedy primárně měla škola/učitelé vytvářet tak, aby dokazovaly, že naplňují právní a další závazné normy týkající se kvality a rozsahu vzdělávání/a rozsahu práce učitelů.

Odpověď na dotaz byla zpracována dne 5. 11. 2018

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798