Dobrý den, mám dotazy na zřizování a financování oborů vzdělávání, které jsou označeny písmenem E. 1. Pokud jsou zřízené dle §16, odst. 9, ŠZ znamená to, že v doporučení ke vřazení těchto žáků musí být odkaz na § 16 a musí být zařazeni do 3. stupně podpůrných opatření? A toto doporučení musí mít všichni žáci ve třídě? 2. V jakém dokumentu školy je fakt zřízení E oborů zanesen? Je to zřizovací listina školy, nebo nějaký oficiální “formulář”, či souhlas zřizovatele ? 3. Může být obor E zřízen i jinak než dle § 16, např. jako běžná třída s “jinou, jednodušší osnovou”, kam lze přijmout kohokoli? 4. A je-li možné mít E jako běžnou třídu, platí pak, že tam smí v jako kterékoliv jiné třídě být jen 5 žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 2. a vyššího stupně? V poslední době se nám stává, že do tříd oborů E jsou přijímáni žáci bez jakéhokoliv doporučení, v září pak vzniká velký tlak na vyšetření v poradně do termínu odevzdání zahajovacího výkazu a ve školách ani vlastně nevědí, jak jsou obory zřízeny.

. Dotaz č. 1 doporučuji konzultovat v sekci pedagogicko-psychologického poradenství NÚV.
2. Dotaz č. 2: Aby jakákoli škola mohla nějaký obor vyučovat, musí mít obor vzdělání a formu výuky (denní, večerní aj. dle §25 školského zákona)zapsány ve školském rejstříku.
Zápis provádí příslušný odbor MŠMT (viz část 13. školského zákona). Doklad o zápisu do školského rejstříku je součástí školské dokumentace.
3. Obory kategorie E připravují na méně náročné pracovní činnosti, ve všeobecném vzdělávání navazují na minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP pro základní vzdělávání (RVP ZV), vřazenou do RVP ZV Opatřením ministra školství, mládeže a tělovýchovy č. j. MSMT-28603/2016 s platností od 1. září 2016 (dříve na upravený učební plán ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením).
Jednou z podmínek k přijetí do vzdělávání je splnění zdravotní způsobilosti stanovené pro daný obor v příloze k nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání.Není nám známo, že by byla stanovena vazba mezi oborem E a stupněm podpůrných opatření podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. Při přiznání stupně PO by se měl vzít v úvahu také odborný charakter vzdělávání, zejména požadavky na praktické dovednosti a podmínky praktické výuky, kterou by měl žák vykonávat i v reálných podmínkách u zaměstnavatelů (RVP viz www.nuv.cz).
4. Dotaz 3 a 4:Škola může zřizovat v oborech E vedle tříd podle §16 ŠZ také třídy pro žáky, kteří nebyli diagnostikováni jako žáci se SVP a potřebou podpůrných opatření, tzv. běžné žáky. Nejčastěji se jedná o žáky se slabým prospěchem na ZŠ nebo o žáky, kteří ukončili povinnou školní docházku v nižším než 9. ročníku. V tomto případě musí škola zřídit samostatnou třídu. Pro tuto třídu platí pravidla (vč. počtu žáků ve třídě a finančního normativu pro daný obor) jako pro jiné běžné třídy.
Snížený počet žáků ve třídě a vyšší finanční normativ se poskytuje pouze na žáky s podpůrnými opatřeními podle §16 ŠZ.
Znamená to, že škola v jednom oboru kategorie E může zřídit dvě paralelní třídy: jednu pro žáky s PO podle § 16 ŠZ a jednu pro “běžné” žáky. Pro obě skupiny žáků platí stejný RVP daného oboru. Požadavky v RVP jsou stanoveny jako minimální, škola je může navýšit.
Problém je spíše v tom, že běžných uchazečů o vzdělávání v oborech E je velmi málo, školy nenaplní samostatnou třídu. Podmínkou pro přijetí na SŠ není získání stupně vzdělání, ale ukončení povinné školní docházky. Běžní žáci se tudíž hlásí spíše na obory H než E.

Dotaz byl zodpovězen 28. 5. 2019

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798