Se snížením hodinové dotace pro oblast Umění a kultura je výuka jejích povinných vzdělávacích oborů (hudební a výtvarné výchovy) postavena do nové situace.
Než přistoupíte k řešení, je třeba pečlivě zvážit i to, čím vším tyto obory mohou přispívat k rozvíjení digitální kompetence, zejména v oblasti vytváření, úprav a sdílení digitálního obsahu.
Z uvedeného důvodu doporučuji v prvé řadě promyslet možnost navýšení časové dotace z disponibilních hodin tak, jak je uvedeno v RVP ZV v kapitole 7.2.
Ÿ k posílení časové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů nad rámec vymezené minimální časové dotace
V RVP ZV, v kapitole 7.2. Poznámky ke vzdělávacím oblastem se uvádí:
Umění a kultura
Ÿ vzdělávací obsah vzdělávací oblasti je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání
Jedná se o doporučení pro celou oblast, nikoliv pro jednotlivé obory – hudební a výtvarnou výchovu.
Pokud nevidíte jinou možnost, než tu, kterou uvádíte – HV pouze v 6., 7., 8. ročníku, tak je třeba vše zvažovat i v souvislosti s výtvarným oborem. Aby se dostálo výše uvedenému požadavku pro realizaci oblasti Umění a kultura, je nutné, aby výtvarný obor byl zařazen v 6., 7., 8., a 9 ročníku.
Jistě, že je možné výuku HV (VV) realizovat intenzivněji (nejlépe s posílenou časovou dotací), a to tak, že žáci dosáhnou očekávaných výstupů z oboru HV (VV) již v 8. ročníku
Nicméně se nabízí i ta možnost, že bude pro 9. ročník koncipován na úrovni ŠVP předmět, který bude zdůrazňovat mezioborové vazby HV a VV a žáci budou 9. ročníku pracovat na rozsáhlejších projektech. Pro takové řešení je třeba zajistit vhodné personální, materiální a organizační podmínky.