Dobrý den, pokud jsme správně pochopili, můžeme si minimální časovou dotaci pro povinné předměty stanovit podle sebe. Disponibilní můžeme použít také podle svého. Dotaz směřuje na předměty v rámci disponibilních hodin – v modelových ŠVP jsou navrženy, ale nikde jsme nedohledali, zda je musíme pro I. i II. stupeň zařadit do svého ŠVP.

Doporučujeme při tvorbě učebního plánu školy důsledně vycházet z textu kapitoly 5 Rámcový učební plán schváleného RVP ZV. Ta obsahuje ustanovení, která jsou pro vás závazná. Vše ostatní, včetně modelových ŠVP, je metodická podpora, která tvoří nabídku, kterou můžete, ale nemusíte při tvorbě svého ŠVP využít. To se týká i návrhu možné podoby i časového rozvržení vyučovacích předmětů navržených v modelových ŠVP.

Rozsah hodin, který se rozhodnete podle svých podmínek, vize školy, zaměření i dosavadních zkušeností přidělit pro realizaci společného základu a které se rozhodnete přidělit pro disponibilní časovou dotaci určíte sami. V společném základu realizujete očekávané výsledky učení vzdělávacích oborů, klíčových kompetencí, průřezových témat a základních gramotností, stanovených v RVP ZV a disponibilní časovou dotaci využijete pro ty vzdělávací obsahy, které zařazujete do ŠVP nad rámec společného základu.

Poměr společného základu a disponibilní časové dotace v ŠVP tedy není v RVP ZV stanoven, závazné je to, co je uvedeno v RVP ZV:

  • Škola zpracuje na základě RUP konkrétní učební plán školy s rozvržením hodin společného základu a disponibilních hodin do povinných i volitelných vyučovacích předmětů či jiných organizačních forem vzdělávání.
  • Škola upřednostňuje využití disponibilní časové dotace k zařazení vzdělávacího obsahu nebo organizačních forem vzdělávání, které podporují volbu ze strany žáka.

Z textu jasně plyne, že není možné disponibilní časovou dotaci zcela pominout.

 

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798