RVP stanoví minimální počty povinných vyučovacích hodin, které jsou nepodkročitelné. Tyto minimální časové dotace lze v ŠVP navýšit z disponibilních hodin – viz poznámka č. 2 k Rámcovému rozvržení obsahu vzdělávání.
Pro oblast přírodovědného vzdělávání jsou někdy v RVP vymezeny některé složky odlišně s ohledem na jejich význam z hlediska odborného vzdělávání. Pokud se týká vašeho problému, v RVP je jasně řečeno, že “Z důvodů specifických potřeb oboru se fyzikální složce vzdělávání věnují z RVP stanoveného minimálního počtu týdenních vyučovacích hodin 3 hodiny”- nikoli, že ze stanoveného počtu 6 hodin jsou minimálně 3 hodiny věnovány FYZ. Tudíž 3 hodiny zbývají na další složky (tj. v průměru 1,5 hodiny na každou). Jestliže školy ze 6 hodin daly na Fyz 4 hodiny a na zbývající dvě složky 2 hodiny celkem, porušily pokyny RVP.
Pokud chce škola zvýšit počet hodin FYZ a 4 hod. nebo více, použije disponibilní hodiny.
Rovněž je třeba zvážit, zda obsah a výsledky vzdělávaní vymezené v RVP pro další dvě oblasti (včetně oborových a praktických aplikací a dovedností) jsou realizovatelné ve zbývající 3 hodinách celkem a zda nenavýšit počet hodin alespoň na 2 hodiny pro každou (tj. 1 hod. z disponibilních hodin celkem).
Disponibilní hodiny lze využít pro jakýkoli vyučovací předmět bez ohledu na stanovený minimální počet povinných vyučovacích hodin.
V tabulce rozvržení časové dotace RVP do UP ŠVP je třeba prokázat, jak byly disponibilní hod. využity a zda bylo dodrženo stanovené minimum pro jednotlivé oblasti.
V rámci oprav ŠVP se s kolegou nemůžeme shodnout na obsahovém výkladu následujícího odstavce v RVP, který se týká týdenní hodinové dotace na okruh Přírodovědné vzdělávání. V rámcovém rozvržení obsahu vzdělávání je jako minimální týdenní dotace na tento okruh stanoveno 6 hodin a v poznámkách je uvedeno:
“Přírodovědné vzdělávání ve ŠVP vychází z varianty A fyzikální složky a z varianty B chemické složky v RVP. Z důvodu specifických potřeb oboru se fyzikální složce vzdělávání věnují z RVP stanoveného minimálního počtu týdenních vyučovacích hodin 3 týdenní hodiny.” (RVP 18-20-M/01 Informační technologie a další technické obory – Strojírenství, Mechanik elektrotechnik…)
Dle jednoho výkladu to znamená, že na fyzikální složku vzdělávání připadají právě tři hodiny, přičemž na chemické vzdělávání a biologické a ekologické vzdělávání tím pádem připadají zbylé tři hodiny. Pokud chceme posilovat fyzikální vzdělávání na 4 hodiny, musíme čerpat z disponibilních hodin a 3 hodiny souhrnně na biologii, ekologii a chemii musíme zachovat.
Kolega však namítá (a dokládá to mimo jiné učebními plány náhodně získanými z internetu u ostatních škol), že 3 hodiny fyziky jsou minimální povinná týdenní dotace a že je možné plán učiva stanovit v rámci povinných 6 hodin na 2 hodiny biologické a ekologické vzdělávání a chemické vzdělávání souhrnně, a 4 hodiny fyziky.
Kontakt
Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
konzultace@npi.cz
+420 775 148 798