Dobrý den, na základě čeho se stanovuje počet týdnů pro jednotlivé ročníky ve výuce? Jde mi hlavně o počet týdnů pro 4. ročník. Na stránkách http://www.nuv.cz/t/metodika-faq píšete: 2) Co se mění? “Minimální počet vyučovacích hodin matematiky v oborech M a L0 (obory vzdělání s maturitní zkouškou) byl stanoven na 10 hodin v týdenním přepočtu, tj. na 320 celkových hodin za celou dobu vzdělávání (vztaženo k rámcovému rozvržení učiva pro žáky denní formy vzdělávání).” Ve vzorových ŠVP uvedených na stránce http://www.nuv.cz/t/opatreni-metodika se uvažuje s počtem 32 týdnů matematiky (a zřejmě i potom ostatních předmětů) pro všechny ročníky studia. Vůbec se tam neuvažuje s tím, že ty 4. ročníky končí podstatně dříve než ty nižší. Těch 32 týdnů v tom 4. ročníku tam dle mého názoru a názoru dalších kolegů nelze realizovat… Stejný problém je i u učebních oborů, kdy je také ve všech ročnících stejný počet týdnů 32… My si při tvorbě vlastního ŠVP samozřejmě můžeme ty týdny v matematice nějak upravit sami, např. na 33-33-33-27 a splníme minimální počet hodin odučených za studium a stihneme i ten 4. ročník, ale problém nastane u předmětů, které se vyučují pouze ve 4. ročníku a tam samozřejmě takový přesun udělat nemůžeme, protože bych v tom předmětu nesplnili požadovaný počet odučených hodin za 4. ročník, který by byl shora stanoven na výše uvedených 32 týdnů (kterých jsem se ani pro ten 4. ročník nedopočítala), nestíhali jsme to teď ani pro 30 týdnů… Uvažujete nějak o tom, že byste snížili minimální počet hodin pro jednotlivé předměty – kvůli tomu 4. ročníku oproti předchozí verzi RVP (která byla vytvořena v době, kdy se ještě maturovalo koncem května a začátkem června)?

Minimální počty hodin pro jednotlivé vzdělávací oblasti a obsahové okruhy v RVP se snižovat nebudou. nebude se snižovat ani celkový počet hodin za studium uvedený v RVP, který je zároveň podkladem pro výpočet finančních normativů.
Žádný předpis nestanoví počet týdnů pro výuku v jednotlivých ročnících. RVP je nastaven na průměrný počet týdnů 32. Tzn. že se předpokládá, že v jednotlivých ročnících může být počet týdnů výuky různý. Vzhledem k tomu, že ve 4. ročníku nelze docílit 32 týdnů výuky, je toto třeba kompenzovat vyšším počtem týdnů v nižších ročnících. Rovněž lze uvažovat o tom, že se některému předmětu nemusí vyučovat stejný počet hodin po celý školní rok, ale lze navýšit počet hodin v prvním pololetí, nebo učit blokově nebo modulově(je jasné, že to bude náročné na rozvrh hodin nebo přepočet úvazků učitelů). Patrně je třeba zvážit, zda je nezbytně nutné zařazovat některé předměty, byť tradičně, pouze do 4. ročníku.
Pokud se týká příkladu rozložení matematiky pr obory M/L0 uvedeném v metodickém materiálu, bylo na základě vašeho dotazu doporučeno příklad upravit.

Pokud se týká matematiky v oborech s výučním listem kategorie H), lze snadno vyučovat 32 týdnů, neboť závěrečné zkoušky se konají až v červnu, tudíž se vyučuje i v květnu.
O snížení počtu hodin se v současné době neuvažuje.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798