Ráda bych získala odpovědi na následující otázky. 1) Počítá se absence na nepovinném předmětu do celkového počtu omluvených (neomluvených) hodin na vysvědčení? 2) Je časová dotace nepovinného předmětu v kompetenci školy? Např. může mít sportovní příprava (nepovin.předmět) časovou dotaci pět hodin týdně? 3) Je možné žáky sportovní třídy označit jako mimořádně nadané žáky? Škola všem žákům sportovní třídy navyšuje povinnou výuku tělesné výchovy, žáci chodí na nepovinný předmět sportovní příprava, který vedou trenéři.

Dobrý den,
K jednotlivým otázkám.
1) Tyto podrobnosti hodnocení žáků upravuje v souhlasu s právními předpisy školní řád. Obvykle školy uvádí ve svých školních řádech, že docházka do nepovinných vyučovacích předmětů je pro zařazené žáky povinná.
2) Ano, stát vymezuje prostřednictvím právních předpisů a rámcových vzdělávacích programů pouze počty hodin povinných vyučovacích předmětů. Maximální počty vyučovacích hodin se podle §26 školského zákona týkají výslovně povinných vyučovacích hodin. (Hodiny volitelných vyučovacích předmětů jsou v tomto smyslu hodinami povinnými, neboť žák má sice možnost volit mezi nabízenými předměty, ale nikoli rozhodovat o tom, zda a v jakém rozsahu se výuky zúčastní nebo ne.
3) Organizace výuky ve třídách se sportovním zaměřením je v kompetenci ředitele školy, který obvykle spolupracuje se sportovními svazy. Do těchto tříd jsou přijímáni žáci na žádost rodičů, kteří mají být seznámeni s režimem výuky v těchto třídách. Pokud se týká mimořádného nadání, je třeba se držet právních předpisů. Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů je stanoveno zejména v § 17 zákona 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů – školský zákon. Ten uvádí v odstavci (2) “K rozvoji nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat výuku některých předmětů nebo skupin předmětů. Třídám se sportovním zaměřením nebo žákům a studentům vykonávajícím sportovní přípravu může ředitel školy odlišně upravit organizaci vzdělávání.”
Definice nadání a mimořádného nadání je uvedena ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Jak plyne z výše uvedeného pro zařazení žáka do třídy se sportovním zaměřením není třeba identifikace mimořádného nadání. Právní předpis hovoří o rozvoji nadání. Paušálně označit všechny žáky sportovní třídy jako mimořádně nadané bez individuálního posouzení míry jejich nadání, které ze zákona provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci s odborníkem na danou oblast, nelze.

Dotaz byl zodpovězen 24.8.2018

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798