Výraz portfolio pronikl do pedagogické terminologie z ekonomie. Většinou je porfolio zmiňováno v souvislosti se žáky (žákovské portfolio), může se však jednat i o portfolio učitelské či ředitelské. Portfolio je soubor různých produktů žáka (případně učitele či ředitele), dokumentující jeho práci a vývoj.
Portfolia jsou podkladem pro hodnocení žáků v řadě různých situací. Používají se k monitorování práce a pokroku žáka v průběhu výuky i při rozhodování o jeho další vzdělávací dráze.
Setkáváme se s několika typy portfolií. Liší se účelem, tedy zda mají primárně poskytovat zpětnou vazbu žákovi (formativní hodnocení), nebo zhodnotit jeho studijní výsledky či posoudit studijní předpoklady (sumativní hodnocení). Účelu je podřízen obsah portfolia a výběr jeho složek. Portfolia, jejichž primárním účelem je poskytovat zpětnou vazbu, obsahují větší množství různorodých materiálů. Jejich výběr žák sám určuje nebo se na něm významně podílí.
Portfolia určená k sumativnímu hodnocení obsahují několik nejlepších prací, jejichž charakter je předepsán učitelem nebo externí autoritou.
Bližší informace o tomto tématu naleznete např. v publikaci VÚP Vyhledáváme rozumově nadané žáky (ke stažení na http://www.vuppraha.cz/publikace-vup). Články o různých druzích portfolií, jejich využití a o zkušenostech s jejich používáním jsou k dispozici také na Metodickém portálu www.rvp.cz.