Databáze dotazů
Dobrý den, budou v rámci vzdělávání nabízeny také kurzy pro práci v INSPIS při tvorbě nového ŠVP ZV? Případně kdy? Děkuji za odpověď.
Úprava programu InspIS ŠVP je v kompetenci ČŠI ČR. Jakmile bude provedena, budeme informovat o organizaci metodické podpory jeho využívání.
Dobrý den, plánuje NPI nějaká školení nebo semináře k revizi RVP?
Pro základní orientaci v problematice revize RVP ZV a tvorby ŠVP doporučujeme využít stránky MojeEdu, kde najdete aktuální nabídku podpory.
Dobrý den, prosím o zodpovězení dotazu: V modelovém ŠVP zmiňujete pro 1. a 2. stupeň volitelné předměty. Musí si škola vybírat z vámi nabízených volitelných předmětů nebo si naše organizace může vytvořit vlastní volitelné předměty? Ohledně volitelných předmětů uvádíte, že si žák má vybírat z nabízených volitelných předmětů. Na 1. stupni ale píšete, že si volitelnými předměty má žák projít všemi, aby nabyl vhled do dané problematiky. Chápu správně, že zde si tedy žák vybírat nebude? Kolik volitelných předmětů má být žákům na 1. stupni v jednotlivých ročnících nabídnuto? Jaké je minimum? Totéž nás zajímá ohledně 2. stupně. Děkuji
Modelové ŠVP jsou jednou z forem metodické podpory. Nejsou pro školy závazné a mohou být využity buď v uveřejněném znění, mohou být upravovány a měněny v souladu s RVP ZV, nebo mohou být pro vás inspirací. Z uvedeného plyne, že volitelné předměty si můžete vytvořit podle svých záměrů a potřeb vašich žáků. Minimální rozsah nabídky […]
Prosím o informaci ve věci průřezových témat. Jak má škola dokazovat, že jsou skutečně integrovány a zahrnuty do učiva ve všech předmětech. Kde škola dokladuje realizaci a způsob zařazení – formu pro případnou kontrolu? Témata jsou uvedené v našem ŠVP v učebních osnovách, musíme to ještě dokladovat například zápisem do třídní knihy, do tematických plánů? Děkuji za odpověď.
Průřezová témata jsou závaznou součástí RVP ZV. V RVP ZV 2025 jsou průřezová témata nově stanovena prostřednictvím očekávaných výsledků učení. To je rozdíl od předchozí verze RVP ZV, kde byla popsána prostřednictvím tematických okruhů a jejich témat. V obou případech má škola povinnost je rozpracovat průřezová témata ve svém ve svém ŠVP způsobem, který určuje […]
Musíme vytvořit nové ŠVP pro přípravnou třídu, když se přípravné třídy budou rušit? Nebo můžeme do zrušení pracovat podle stávajícího ŠVP? Děkuji
Přípravné třídy pracují podle RVP PV, který je závazný od 1. 9. 2026. K tomuto datu musí mít školy ŠVP upravený tak, aby byl v souladu s upraveným RVP PV. Pokud tedy budete mít přípravnou třídu v období od 1. 9. 2026, musíte upravit ŠVP.
Dobrý den, budou mít mateřské školy, stejně jako základní, k dispozici vzorové ŠVP?
Pro předškolní vzdělávání se nebudou zpracovávat modelové školní vzdělávací programy, protože úpravy RVP PV jsou jiného charakteru, než změny v RVP ZV. Pro mateřské školy budeme sbírat příklady inspirativní praxe zpracovaných ŠVP z mateřských škol. Zveřejňovat je budeme v průběhu roku 2026 a dále.
Dobrý den, jaké platí zásady pro zápis do třídní knihy dle nového RVP PV? Na internetu se množí různé návody, nicméně ověřenou informaci se mi nepodařilo najít. Je nutné psát do třídní knihy aktivity i s cílem? Jak moc má být zápis podrobný? Co určitě neopomenout? Předem děkuji za informace.
Úprava RVP PV neznamená změnu pro zápisy do třídní knihy. Dle Školského zákona je povinností školy (§ 28, odst. f) toto: f) třídní knihu, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu To pro mateřské školy znamená zaznamenávání realizovaných činností. Zápis má být stručný a přehledný. Cíle si nastavujete v třídním plánování, do […]
Dobrý den. Musí se obě gramotnosti a všechny kompetence promítat do všech předmětů? Např. musíme mít OVU čtenářské a pisatelské gramotnosti uvedeny v tělesné výchově? Nebo lze některé OVU v některých předmětech vynechat jsou-li dostatečně rozvíjeny v jiných předmětech?
V RVP ZV je uvedeno, že škola při tvorbě ŠVP: Škola propojí OVU každého vyučovacího předmětu (nebo jiné formy vzdělávání) s vybranými OVU základních gramotností tak, aby byla pokrytá vazba na obě základní gramotnosti na 1. i 2. stupni. Jde tedy o smysluplný výběr vazeb OVU vzdělávacích oborů a základních gramotností tak, aby soubor všech vyučovacích předmětů pokryl všechny OVU základních gramotností. Jde o identifikaci […]
Jaký je časový horizont pro jednotlivé úrovně v předmětu – Na začátku, Na cestě, Splněno? Kdy má žák jednotlivé úrovně dosáhnout?
U každého OVU je jako metodická podpora popis fází, kterých by měli žáci postupně dosahovat. Popisu fází využívají učitelé při průběžném vyhodnocování postupu žáků k OVU. V uzlových bodech pak učitelé hodnotí dosažení OVU. Každý uzlový bod zahrnuje v rámci metodické podpory popis tří fází zvládnutí OVU: Začátek: Fáze, ve které žák zvládl základní aspekty dané problematiky. […]
Hezký den. Dovolte mi 2 dotazy. Z pozice koordinátora ŠVP. Mám na starost přípravu nového ŠVP v souvislosti s revizí. V rámci aktualizace ŠVP jsme si připravili pro 2. stupeň následující rozvržení hodin. Základní dotaci společného základu: 92; Rozšíření společného základu: 6; Disponibilní dotace: 24; Celková dotace: 122. Nyní však panuje nejistota, zda je možné takto operovat s počty hodin společného základu a rozšíření společného základu. Rád bych tedy poprosil o radu, zda je to v pořádku a byla dodržena veškerá pravidla. Dotaz č. 2 Řešíme, zda může nastat právní rozpor, ze strany rodičů, který by byl postaven na základě toho, že by si někdo stěžoval, že se v průběhu vzdělávání změnilo dítěti ŠVP/RVP. Tzn., od září bychom zavedli nový ŠVP pro všechny ročníky na druhém stupni. Což by znamenalo, že 7., 8., a 9., budou mít jiný, než s jakým začínali. Děkuji za rady a pomoc. Mějte se hezky
K prvnímu dotazu. Rozvržení časové dotace v návrhu vašeho učebního plánu je problematické. Společný základ je definován jednak tím, že je určen všem žákům, proto “společný” a že se v něm realizují očekávané výsledky učení klíčových kompetencí, základních gramotností, vzdělávacích oborů a průřezových témat, jak je stanovuje závazná část RVP ZV, proto “základ”. Disponibilní časová […]