Databáze dotazů
V ŠVP nabízíme další cizí jazyk žákům v 7. ročníku. Je možné, v případě že si v 7. ročníku další cizí jazyk nezvolí nikdo, nebo takový počet žáků, že není možné skupinu naplnit, nabídnout žákům cizí jazyk v 9. ročníku znovu? Konkrétně v naší škole mají žáci letošního 8. ročníku zájem o výuku ruského jazyka v 9. třídě. Můžeme jim ho v rozsahu 2 vyučovacíhc hodin v 9. třídě jako další cizí jazyk nabídnout?
Základní škola má povinnost nabídnout další cizí jazyk nejpozději od 8. ročníku. Pokud si jej nevybere dostatečný počet žáků, další cizí jazyk se neotevře. Pokud chce škola vyučovat cizí jazyk jako volitelný předmět od 9. ročníku, je to možné, ale nelze uvést do učebních osnov tohoto předmětu, že vychází ze vzděl. obsahu Dalšího cizího jazyka […]
Je nutné v ŠVP zpracovávat osnovy i pro volitelné předměty ?
Ano. Pro volitelný předmět stejně jako každý jiný vyučovací předmět je třeba mít zpracované učební osnovy (název vyučovacího předmětu, jeho charakteristika a vzdělávací obsah). Protože se výčet nabízených a realizovaných volitelných předmětů v jednotlivých ročnících může lišit či každý rok měnit, doporučuje se do ŠVP uvést spolu s časovou dotací volitelného předmětu pro příslušný ročník […]
Jaký by měl být správný zápis v třídní knize? A kde mohu najít konkrétní příklady zápisu?
Zápisy v třídní knize by měly sloužit k zaznamenávání základních informací o poskytovaném vzdělávání a organizaci výuky. Mohou však být také využity k reflexi a hodnocení průběhu vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický vytvořil v předešlých letech návrh několika typů třídních knih pro základní vzdělávání, které jsou školám již k dispozici (SEVT). V současnosti probíhá pilotní ověřování […]
Rozhodli jsme se od školního roku 2010/2011 zařadit do výuky etickou výchovu. Kde jsou pro zájemce k dispozici učební osnovy DVO Etická výchova?
Charakteristiku a vzdělávací obsah DVO Etická výchova naleznete na stránkách Výzkumného ústavu pedagogického v Praze:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/MR_DVO_EV_web.pdf. K dispozici jsou zájemcům také na stránkách MŠMT: http://www.msmt.cz/vzdelavani/kurikulum-eticka-vychova. Jedná se nikoli o závazný, ale pouze doporučený vzdělávací obsah. Můžete ho tedy využít buď v plné šíři, nebo si ho upravit podle konkrétních podmínek vzdělávání na Vaší škole.
Lze integrovat předměty z různých vzdělávacích oblastí a jakým způsobem postupovat při stanovení časové dotace integrovaného předmětu?
Je plně v kompetenci školy, jakým způsobem bude integrovat vzdělávací obsah oborů do konkrétních vyučovacích předmětů. V charakteristice integrovaných vyučovacích předmětů však musí být uvedeno, ze kterých vzdělávacích oborů (vzdělávacích oblastí) popřípadě jejich částí jsou tyto integrované vyučovací předměty utvořeny (viz Manuál pro tvorbu ŠVP str. 58). Zároveň je nutné u každého integrovaného předmětu stanovit, […]
Existují pro zařazení finanční gramotnosti do základního vzdělávání novější standardy(učivo a výstupy)než je uvedeno v dokumentu Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách?
Ne. Dokument Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (aktualizovaná verze prosinec 2007) je aktuální dokument, se kterým můžete nadále pracovat. Další materiály k výuce finanční gramotnosti na základních školách můžete najít na stránkách Metodického portálu: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVPD/3280/K-FINANCNI-GRAMOTNOSTI.html/.
V našem ŠVP jsme museli provést menší změny a úpravy. Nevíme, zda postačí uvést pouze dodatek č.1 k původní verzi, či je nutná nová verze ŠVP?
Úpravy ŠVP lze provádět dvěma způsoby. Jedním způsobem je forma číslovaných příloh k ŠVP. V příloze je vždy nutné uvést datum zařazení do ŠVP a datum, od kdy daná úprava platí. Druhým způsobem je zásadní přepracování ŠVP, a tedy vznik nové verze tohoto dokumentu. Pokud by tedy v ŠVP došlo k zásadním změnám, které mění […]
Je možné v rámci vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura vytvořit dva předměty – “Český jazyk a literatura” a “Čtenářská gramotnost” s celkovou časovou dotací 15 hod? Jaké výstupy by potom předmět Čtenářská gramotnost měl obsahovat? Může mít jiné očekávané výstupy než výstupy dané v RVP ZV pro vzdělávací obor Český jazyk a literatura?
Ano, v rámci vzdělávacího oboru ČJ a literatura lze vytvořit dva předměty, jejichž minimální časová dotace bude v součtu 15 hodin. Současně musí být zajištěno, že prostřednictvím těchto předmětů budou naplněny všechny očekávané výstupy vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura definované v RVP ZV. Tyto očekávané výstupy může škola v ŠVP doplnit o další výstupy, […]
Podle Manuálu pro tvorbu ŠVP má být součástí učebních osnov charakteristika vyučovacího předmětu (obsahové, časové a organizační vymezení vyučovacího předmětu). Může být v ŠVP zpracována pouze charakteristika vyučovací oblasti (např. Jazyk a jazyková komunikace)?
Učební osnovy představují didaktické rozpracování vzdělávacích obsahů jednotlivých oborů RVP ZV do vyučovacích předmětů školního vzdělávacího programu. Závaznou součástí učebních osnov je název vyučovacího předmětu, jeho charakteristika a vzdělávací obsah. Charakteristika vyučovacího předmětu představuje konkrétní výpověď o podobě daného vyučovacího předmětu ve škole a jeho realizaci. Je proto nutné zpracovat ji pro každý vyučovací předmět […]
Jaký je nyní stav zavádění Taneční a pohybové výchovy a Filmové a audiovizální výchovy do RVP ZV jako DVO?
DVO Taneční a pohybová výchova a Filmová a audiovizuální výchova jsou ve schvalovacím řízení na MŠMT. O jejich schválení bude pedagogická veřejnost informována prostřednictvím webových stránek MŠMT a VÚP.