Databáze dotazů
Pokud škola integruje žáka s lehkým mentálním postižením, musí zpracovat zvláštní ŠVP pro tohoto žáka?
Ne. Pokud se jedná o individuální integraci, není třeba zpracovat zvláštní ŠVP pro tohoto žáka, stačí vypracovat Individuální vzdělávací plán (IVP) v souladu s RVP ZV(LMP). Přesné pokyny jsou zveřejněny na webových stránkách MŠMT: http://www.msmt.cz/socialni-programy/smernice-msmt-k-integraci-deti-a-zaku-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami-do-skol-a-skolskych-zarizeni
Naše základní škola praktická bude sloučena s jinou ZŠ praktickou. Jaký bude další postup týkající se ŠVP? Každá škola nyní učí podle svého ŠVP. Naše škola zůstane zachována a druhá škola se s námi sloučí. Bude platit nadále naše ŠVP nebo se bude muset kromě hlavičky školy změnit i jeho obsah? A co stávající třídy z obou škol, které se již učí podle rozdílných ŠVP? Jedná se především o třídy z druhé školy. Mají pokračovat a tzv.”dojet” podle původního ŠVP nebo se začít učit podle našeho? .
Jak v podobných situacích postupovat, není nikde popsáno. Domníváme se, že by mělo dojít k rozumnému propojení ŠVP obou původně samostatných škol a k vytvoření nového, sjednoceného programu, podle kterého by se žáci obou škol mohli co nejdříve společně vzdělávat. Pouze v případě výrazných odlišností vzdělávacích programů obou škol je vhodné dokončit již zahájené vzdělávání […]
V Opatření ministryně školství č.j. 12586/2009-22 čl. 2 je uvedeno, že se do RVP ZV do části 5.10 vkládá nový doplňující obor Etická výchova. Týká se toto Opatření i RVP ZV pro LMP, kde žádné doplňující vzdělávací obory nejsou zmíněny.Týká se toto Opatření i RVP ZŠS?
Doplňující vzdělávací obory (DVO) v příloze RVP ZV upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením zařazeny opravdu nejsou. Rozhodnutí o tom, zda a v jaké formě bude etická výchova do vzdělávání zařazena(DVO Etická výchova není povinnou součástí obsahu vzdělávání), je plně v kompetenci školy. Totéž platí i pro ZŠS.
Doplňující vzdělávací obor Další cizí jazyk, jemuž je věnováno v 7. – 9. roč. šest hodin, by měl být v budoucnosti povinný. Nebo jej bude možné, jako dosud, nabídnout spolu s jinými volitelnými předměty a zařadit jej do výuky až podle počtu přihlášených žáků?
Dle Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č.j. 15523/2007-22 ze dne 26. června 2007 je Další cizí jazyk do šk. roku 2011/2012 zařazen jako volitelný. O způsobu jeho zařazení do výuky od šk. roku 2012/2013 není zatím rozhodnuto.
Podle platného znění RVP je druhý cizí jazyk do roku 2011/2012 nabízen jako volitelný. Jak je to od roku 2012/2013 ? Stává se druhý cizí jazyk povinným předmětem, nebo se naopak nemusí již nabízet ?
Dle Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č.j. 15523/2007-22 ze dne 26. června 2007 je Další cizí jazyk do šk. roku 2011/2012 zařazen jako volitelný. O způsobu jeho zařazení do výuky od šk. roku 2012/2013 není zatím rozhodnuto.
V pilotním ročníku ŠVP jsme po dohodě s rodiči zařadili Další cizí jazyk (německý jazyk) od 7. ročníku jako povinný. Je pro další ročníky ŠVP možno automaticky zařazovat Další cizí jazyk pro všechny žáky povinně?
RVP ZV umožňuje další cizí jazyk zařazovat do výuky jako volitelný i jako povinný předmět. Na s. 20 (i dalších) se v RVP ZV sice říká, že „škola musí všem žákům nabídnout Další cizí jazyk ve formě volitelného předmětu“, v kapitole 5.10 se ale současně uvádí, že „doplňující vzdělávací obory je možné využít pro všechny […]
Je možné při výuce cizího jazyka spojit výuku dvou skupin žáků, přičemž každá skupina je z jiného ročníku? Jde konkrétně o situaci, kdy by mělo dojít ke spojení celé třídy žáků 8. ročníku (15 dětí; cizí jazyk by se vyučovali jako začátečníci – 2. cizí jazyk) a skupiny žáků 9. třídy (7 dětí; cizí jazyk by se vyučovali jako pokročilí – 1. cizí jazyk).
Organizačně je možné i toto řešení, legislativně takovému postupu nic nebrání, ale obsahuje řadu úskalí. Je velmi neobvyklé spojit žáky 9. ročníku navštěvující výuku 1. cizího jazyka již několik let se začátečníky (8. ročník, 2. cizí jazyk). Jedná se vlastně o dva různé předměty vyučované současně, přičemž se nejedná o integraci. Pro pedagoga bude vedení […]
Je možné vyučovat v každém pololetí jiný předmět? Mám na mysli např. následující situaci: v 1. pol. 8. ročníku Přírodopis (učivo savci) a Výchova ke zdraví; ve 2. pol. integrovaný předmět Člověk a zdraví (anatomie a fyziologie člověka se zaměřením na zachování zdraví jednotlivých orgánových soustav i organismu jako celku, tj. Přírodopis + Výchova ke zdraví).
Ano, je možné mít v průběhu jednoho školního roku v každém pololetí jiný vyučovací předmět s odlišným názvem. Tuto skutečnost je však pochopitelně třeba zaznamenat v ŠVP.
Pokud sestavujeme učební plán pro třídy s rozšířenou výukou jazyka od 3.ročníku v rámci samostatného ŠVP, je potřeba “vymyslet” k tomu 1. a 2. ročník tak,aby souhlasily hodiny za celý 1. stupeň, i když v ŠVP tyto ročníky nemáme?
Obecně se doporučuje, aby při stanovení časových dotací v učebním plánu v případě ročníků daného stupně vzdělávání, které škola nerealizuje, byla zohledněna maximální týdenní hodinová dotace pro tyto nerealizované ročníky (pro 1. i 2. ročník 22 hodin týdně). Tím bude zaručeno, že žáci přicházející z jiných škol nepřekročí celkovou povinnou dotaci na daném stupni – […]
Existují nějaké šablony pro tvorbu školních vzdělávacích programů pro základní vzdlávání?
Žádné šablony, podle kterých by bylo možné tvořit a upravovat školní vzdělávací programy (ŠVP), vytvořeny nebyly a k dispozici nejsou. Pomocníkem při tvorbě ŠVP může být Manuál pro tvorbu ŠVP, který vydal Výzkumý ústav pedagogický v Praze a který je v elektronické verzi dostupný na http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/01/manual_kSVP_ZV.pdf.