Dobrý den, mám pár dotazů k modelovému ŠVP. Chápu správně, že od září 2025 máme možnost vyzkoušet si modelové ŠVP v pilotním ověřování? Zpočátku jsem se ještě nechtěl přihlašovat, teď zvažuji, že bychom to s kolegyněmi vyzkoušeli. Bude možno si hodinovou dotaci již nyní upravit, nebo musím zveřejněnou tabulku respektovat už v pilotním režimu? (Nedovedu si totiž představit, že bychom měli ČJ s dotací jen 5 hodin týdně.) Dále se chci zeptat, jestli využití disponibilní časové dotace pro průřezové projekty, čtenářské dílny a badatelskou výuku je jen ukázkou. Věřím, že disponibilní hodiny mohu i nadále zařazovat, kam chci. Rád bych třeba otevřel samostatný předmět Finanční gramotnost, a to právě z této disponibilní dotace. Navíc příští školní rok budeme nově otevírat 5. ročník. Zde mi musí ŠVP schválit školská rada. Pokud bych nyní použil modelové ŠVP v pilotním ověřování, musí tento model taky schvalovat školská rada? Nebo mám v mém případě raději přidat 5. ročník do stávajícího ŠVP a do nového RVP se připojit až za rok? Můj poslední dotaz je, jestli bude zveřejněno i učivo, které se ve vzdělávacích oborech od nás předpokládá učit (třeba takový osobnostní rozvoj nebo filmová výchova). Předem děkuji za zodpovězení mých dotazů.

Dobrý den,

postupně po jednotlivých dotazech:

1) „Chápu správně, že od září 2025 máme možnost vyzkoušet si modelové ŠVP v pilotním ověřování? Zpočátku jsem se ještě nechtěl přihlašovat, teď zvažuji, že bychom to s kolegyněmi vyzkoušeli. Bude možno si hodinovou dotaci již nyní upravit, nebo musím zveřejněnou tabulku respektovat už v pilotním režimu? (Nedovedu si totiž představit, že bychom měli ČJ s dotací jen 5 hodin týdně.)“

Podrobnější informace k využití modelových ŠVP naleznete na stránkách věnovaných tomuto tématu. 

Míra úprav hodinové dotace v pilotním ověřování je aktuálně stále v diskuzi. Prosím vyčkejte do 17. 3.

Můžete se přihlásit do pilotáže některého ze tří publikovaných modelových ŠVP nebo můžete modelové ŠVP využít a nejdříve od 1. 9. 2025 podle nich začít vyučovat, aniž byste byli součástí pilotáže. Ve kterých ročních to bude, je na vašem rozhodnutí.

Modelové ŠVP lze využít v publikované podobě, nebo využít některé jejich části, lze je upravovat, aby odpovídaly vašim podmínkám nebo se jím jen inspirovat.

Učební plán lze upravovat, vždy však musí být v souladu s rámcovým učebním plánem uvedeným v kapitole 5 RVP ZV.

Vždy však platí, že vyučujete podle svého ŠVP, pro jehož tvorbu jste více nebo méně využili některý z modelových ŠVP.

2) „Dále se chci zeptat, jestli využití disponibilní časové dotace pro průřezové projekty, čtenářské dílny a badatelskou výuku je jen ukázkou. Věřím, že disponibilní hodiny mohu i nadále zařazovat, kam chci. Rád bych třeba otevřel samostatný předmět Finanční gramotnost, a to právě z této disponibilní dotace.“

Ano, poměr hodin věnovaných společnému základu a disponibilní časové dotace si určuje škola. V modelových ŠVP tento poměr stanovili autoři modelů. Jedná se o příklad, možnost, ukázku možného zpracování. Stále tedy platí, že z disponibilní časové dotace, jejíž rozsah si stanovíte jako škola, můžete zařazovat vyučovací předměty, pokud jdou obsahově nad rámec společného základu. Například Finanční gramotnost, kterou uvádíte v dotazu.

3) „Navíc příští školní rok budeme nově otevírat 5. ročník. Zde mi musí ŠVP schválit školská rada. Pokud bych nyní použil modelové ŠVP v pilotním ověřování, musí tento model taky schvalovat školská rada? Nebo mám v mém případě raději přidat 5. ročník do stávajícího ŠVP a do nového RVP se připojit až za rok?“

Úprava vašeho ŠVP je plně ve vaší kompetencí. Modelový ŠVP můžete pro úpravu vašeho ŠVP využít jak v případě, že budete zařazeni do pilotního ověřování, tak v případě, že tomu tak nebude. Modelové ŠVP jsou obecně školám nabízeny jako metodická podpora a jejich využití není nijak omezováno. Je tedy na vaší úvaze, kdy a v jakých ročnících chcete vyučovat podle ŠVP, které si upravíte s využitím modelového ŠVP.

Pokud se týká školské rady §168, odst. (1), písmeno a) stanovuje, že:  „Školská rada se vyjadřuje k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování.“ Školská rada tedy ŠVP neschvaluje, vydání ŠVP je v kompetenci ředitele školy. Z výše uvedeného textu zákona plyne, že je návrh změněného ŠVP je třeba ve školské radě projednat a umožnit jejím členům se k nim vyjádřit.

4) „Můj poslední dotaz je, jestli bude zveřejněno i učivo, které se ve vzdělávacích oborech od nás předpokládá učit (třeba takový osobnostní rozvoj nebo filmová výchova). (Nebo jen špatně hledám?) Předem děkuji za zodpovězení mých dotazů.“

Učivo v RVP ZV stanoveno není a nebude. Není ani vyžadováno v ŠVP. Jiné je to s metodickou podporou, která bude dále rozšiřována v podobě ilustračních úloh a dalších materiálů do výuky k jednotlivým očekávaným výsledkům učení. V modelových ŠVP je učivo obsaženo, a to včetně vámi zmíněných předmětů.

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798