Dobrý den, zpracováváme ŠVP pro předměty z disponibilní časové dotace. Chápu to správně, že pro tyto předměty stačí zpracovat Charakteristiku předmětu (ve vašem systému soubor .pdf) a například tematické plány pro jednotlivé ročníky a nemusíme rozpracovávat OVU, školní OVU, provazby na KK atd. v excelové tabulce?
Disponibilní časovou dotaci lze využít k:
- zařazení volitelných vzdělávacích obsahů nad společný základ, které budou dotvářet zaměření školy, vycházet ze zájmů žáků, umožní jim spolupodílet se na volbě vzdělávacího obsahu i jeho realizaci a budou směřovat k utváření klíčových kompetencí, propojovat formální a neformální vzdělávání, využívat místo školy k propojení s děním na úrovni místní a regionální komunity;
- zařazení povinných vzdělávacích obsahů nad společný základ, které budou podporovat individuální rozvoj žáků, jejich zájmy, umožní jim spolupodílet se na volbě vzdělávacího obsahu i jeho realizaci a budou směřovat k utváření klíčových kompetencí;
Z disponibilní časové dotace lze vytvářet povinné vzdělávací obsahy, které absolvují povinně všichni žáci (rozšířený obsah povinných předmětů či jiných povinných forem vzdělávání společného základu, nově vytvořené předměty či jiné formy vzdělávání) nebo volitelné vzdělávací obsahy (volitelné předměty či jiné volitelné formy vzdělávání), z nichž si žáci vybírají podle svého zájmu a organizačních možností školy.
Veškerý vzdělávací obsah uvedený v ŠVP (povinný i volitelný) musí být rozpracován v podobě charakteristiky dané vzdělávací formy (včetně příslušné časové dotace) a školních výstupů, aby bylo možné kontrolovat jeho realizaci.
Shrnuto, z uvedeného je zřejmé, že charakteristika předmětu sama o sobě jako rozpracování ŠVP nestačí, je nutné stanovit školní očekávané výstupy a také to, jak jsou prostřednictvím vzdělávacích strategií rozvíjeny klíčové kompetence.