Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat, zda je možné změnit si názvy předmětů i v případě, kdy si vybereme předmětové ŠVP? Chceme dětem nabídnout změnu a tak například máme na mysli změnit Tělesnou výchovu na předmět Pohybové hry apod.
Můj druhý dotaz směřuje k volitelným předmětům. V modelovém ŠVP je napsáno, že škola navrhne volitelné předměty a žáci prvního stupně je splní všechny. Nemají tedy možnost volby. To jsou tedy povinně volitelné předměty? Mohou docházet na tento předmět děti z různých ročníků, nebo se to vždy týká jen jednoho daného? Např. Vytvoříme si volitelný předmět Badatelská výuka, předmět je vhodný pro děti 3. – 5. ročník. Mohou na něj chodit jen žáci co chtějí a nebo ho musí všichni alespoň jednou splnit.
Nadále nás zajímají třídnické hodiny. Chceme je zařadit do výuky, aby byla jedna hodina trvale v rozvrhu za týden. Jak máme jako škola postupovat? Moc Vám děkuji za odpovědi.
K vašim třem otázkám postupně:
- Názvy vyučovacích předmětů i jejich obsah jsou ve vaší kompetenci. Jeden vyučovací předmět může obsahovat rozpracované výsledky učení více vzdělávacích oborů, jak je tomu typicky u integrovaných předmětů nebo mohou být výsledky učení jednoho vzdělávacího oboru rozděleny do dvou vyučovacích předmětů, pokud vám to dává smysl a je to užitečné pro žáky. Jen musíte zajistit, že v ŠVP jako celku jste zajistili naplnění všech očekávaných výsledků učení stanovených v RVP ZV nejpozději v 5. a 9. ročníku.
- Logika tvorby učebního plánu je taková, že žáci musí absolvovat v průběhu daného stupně (ptáte se na 1. stupeň 118 hodin. Je jedno, zda jsou to povinné hodiny určené pro společný základ nebo hodiny využívající disponibilní časovou dotaci. V ní je žákům nabízen vzdělávací obsah nad rámec společného základu buď jako povinné vyučovací předměty nebo jako předměty volitelné. Žák si však musí v případě volitelných vyučovacích předmětů některý zvolit tak, by naplnil oněch 188 hodin celkem. To nijak neomezuje možnost nabízet volitelné předměty tak, že se výuky v nich účastní žáci různých ročníků.
K vašemu příkladu s Badatelskou výukou to znamená, že kromě ní budete nabízet ještě jiný volitelný předmět/ty ve kterém budou vyučováni žáci 3 – 5. ročníků, kteří si nevybrali Badatelskou výuku. Žáci 3. – 5. ročníků si tedy musí některý z nabízených předmětů zvolit.
- K zařazení pravidelných třídnických hodin je vhodné využít disponibilní časovou dotaci, kde je v kapitole 5 Rámcový učební RVP ZV výslovně uvedeno: „zařazení vzdělávacích aktivit podporujících systematickou práci s třídním kolektivem.“