Dobrý den,

chtěla jsem se zeptat, zda je možné změnit si názvy předmětů i v případě, kdy si vybereme předmětové ŠVP? Chceme dětem nabídnout změnu a tak například máme na mysli změnit Tělesnou výchovu na předmět Pohybové hry apod. 

Můj druhý dotaz směřuje k volitelným předmětům. V modelovém ŠVP je napsáno, že škola navrhne volitelné předměty a žáci prvního stupně je splní všechny. Nemají tedy možnost volby. To jsou tedy povinně volitelné předměty? Mohou docházet na tento předmět děti z různých ročníků, nebo se to vždy týká jen jednoho daného? Např. Vytvoříme si volitelný předmět Badatelská výuka, předmět je vhodný pro děti 3. – 5. ročník. Mohou na něj chodit jen žáci co chtějí a nebo ho musí všichni alespoň jednou splnit.

Nadále nás zajímají třídnické hodiny. Chceme je zařadit do výuky, aby byla jedna hodina trvale v rozvrhu za týden. Jak máme jako škola postupovat? Moc Vám děkuji za odpovědi. 

K vašim třem otázkám postupně:

  • Názvy vyučovacích předmětů i jejich obsah jsou ve vaší kompetenci. Jeden vyučovací předmět může obsahovat rozpracované výsledky učení více vzdělávacích oborů, jak je tomu typicky u integrovaných předmětů nebo mohou být výsledky učení jednoho vzdělávacího oboru rozděleny do dvou vyučovacích předmětů, pokud vám to dává smysl a je to užitečné pro žáky. Jen musíte zajistit, že v ŠVP jako celku jste zajistili naplnění všech očekávaných výsledků učení stanovených v RVP ZV nejpozději v 5. a 9. ročníku.
  • Logika tvorby učebního plánu je taková, že žáci musí absolvovat v průběhu daného stupně (ptáte se na 1. stupeň 118 hodin. Je jedno, zda jsou to povinné hodiny určené pro společný základ nebo hodiny využívající disponibilní časovou dotaci. V ní je žákům nabízen vzdělávací obsah nad rámec společného základu buď jako povinné vyučovací předměty nebo jako předměty volitelné. Žák si však musí v případě volitelných vyučovacích předmětů některý zvolit tak, by naplnil oněch 188 hodin celkem. To nijak neomezuje možnost nabízet volitelné předměty tak, že se výuky v nich účastní žáci různých ročníků.

K vašemu příkladu s Badatelskou výukou to znamená, že kromě ní budete nabízet ještě jiný volitelný předmět/ty ve kterém budou vyučováni žáci 3 – 5. ročníků, kteří si nevybrali Badatelskou výuku. Žáci 3. – 5.  ročníků si tedy musí některý z nabízených předmětů zvolit.

  • K zařazení pravidelných třídnických hodin je vhodné využít disponibilní časovou dotaci, kde je v kapitole 5 Rámcový učební RVP ZV výslovně uvedeno: „zařazení vzdělávacích aktivit podporujících systematickou práci s třídním kolektivem.“

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798