Obracím se na Vás s prosbou o potvrzení výkladu týkajícího se využití disponibilní časové dotace při tvorbě učebního plánu podle revidovaného RVP ZV (účinnost od 1. 9. 2025):
1. Je nutné v učebním plánu u jednotlivých ročníků rozlišovat, kolik hodin z předmětu je z „povinné“ a kolik z „disponibilní“ dotace? (Např. Matematika – 4 h týdně: uvádět jako 3 + 1 disponibilní?)
2. Stačí, pokud je využití disponibilní dotace popsáno v poznámce pod učební tabulkou, např. „Škola využila disponibilní hodiny k posílení výuky matematiky, českého jazyka a cizích jazyků“?
3. Je nutné přejmenovávat předmět, pokud je posílen o disponibilní hodiny? (Např. místo „Matematika“ uvádět „Matematika a cvičení“ nebo zůstává původní název?)
4. Mění samotné využití disponibilní dotace charakter ŠVP (z předmětového na integrovaný model)? Rádi bychom měli jistotu, že při tvorbě učebního plánu postupujeme v souladu s aktuálním výkladem MŠMT / NPI a že forma zápisu odpovídá požadované struktuře dokumentu.
Předem děkuji za odpověď
K jednotlivým dotazům:
- Ne, není to nutné. Pokud pro dosažení očekávaných výsledků učení v matematice potřebujete 4 hodiny týdně, zařadíte do vašeho učebního plánu 4 hodiny matematiky pro společný základ.
- Ne, tak to není. Disponibilní časová dotace není určena k „posílení“ předmětů společného základu, ale k nabídce vzdělávacích obsahů nad jeho rámec. Rozlišení, kdy se jedná o společný základ a disponibilní časovou dotaci v ŠVP je nutné.
- Ve smyslu revidovaného RVP ZV se jedná o předměty dva. Matematika, která slouží k dosažení očekávaných (a samozřejmě rozpracovaných školních OVU v jednotlivých ročnících) a patří do společného základu určeného všem žákům a Cvičení z matematiky, kde si rozšiřující a prohlubující vzdělávací obsah stanovujete jako škola sami, nad rámec společného základu a může být určen všem žákům nebo jako volitelný předmět jen části z nich. Takový předmět je součástí té části ŠVP, pro kterou je vámi vymezena disponibilní časová dotace.
- V uvedeném smyslu nikoli. Předmětový a integrovaný modelový ŠVP se liší především tím, že v integrovaném modelovém ŠVP je ukázána možnost OVU jednotlivých vzdělávacích oborů seskupit do šířeji pojatých integrovaných předmětů.