Obracím se na Vás s prosbou o potvrzení výkladu týkajícího se využití disponibilní časové dotace při tvorbě učebního plánu podle revidovaného RVP ZV (účinnost od 1. 9. 2025):

1. Je nutné v učebním plánu u jednotlivých ročníků rozlišovat, kolik hodin z předmětu je z „povinné“ a kolik z „disponibilní“ dotace? (Např. Matematika – 4 h týdně: uvádět jako 3 + 1 disponibilní?)

2. Stačí, pokud je využití disponibilní dotace popsáno v poznámce pod učební tabulkou, např. „Škola využila disponibilní hodiny k posílení výuky matematiky, českého jazyka a cizích jazyků“?

3. Je nutné přejmenovávat předmět, pokud je posílen o disponibilní hodiny? (Např. místo „Matematika“ uvádět „Matematika a cvičení“ nebo zůstává původní název?)

4. Mění samotné využití disponibilní dotace charakter ŠVP (z předmětového na integrovaný model)? Rádi bychom měli jistotu, že při tvorbě učebního plánu postupujeme v souladu s aktuálním výkladem MŠMT / NPI a že forma zápisu odpovídá požadované struktuře dokumentu.

Předem děkuji za odpověď 

K jednotlivým dotazům:

  1. Ne, není to nutné. Pokud pro dosažení očekávaných výsledků učení v matematice potřebujete 4 hodiny týdně, zařadíte do vašeho učebního plánu 4 hodiny matematiky pro společný základ.
  2. Ne, tak to není. Disponibilní časová dotace není určena k „posílení“ předmětů společného základu, ale k nabídce vzdělávacích obsahů nad jeho rámec. Rozlišení, kdy se jedná o společný základ a disponibilní časovou dotaci v ŠVP je nutné.
  3. Ve smyslu revidovaného RVP ZV se jedná o předměty dva. Matematika, která slouží k dosažení očekávaných (a samozřejmě rozpracovaných školních OVU v jednotlivých ročnících) a patří do společného základu určeného všem žákům a Cvičení z matematiky, kde si rozšiřující a prohlubující vzdělávací obsah stanovujete jako škola sami, nad rámec společného základu a může být určen všem žákům nebo jako volitelný předmět jen části z nich. Takový předmět je součástí té části ŠVP, pro kterou je vámi vymezena disponibilní časová dotace.
  4. V uvedeném smyslu nikoli. Předmětový a integrovaný modelový ŠVP se liší především tím, že v integrovaném modelovém ŠVP je ukázána možnost OVU jednotlivých vzdělávacích oborů seskupit do šířeji pojatých integrovaných předmětů.  

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798