Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli je nutné, aby hodiny z disponibilní dotace byly vždy dělené – tak, jako je to u modelového ŠVP. Jsme malá škola s málopočetnými třídami, takže PH-max nám moc prostoru k dělení nedává.
Základní smysl využití disponibilní časové dotace spočívá ve vytvoření prostoru pro rozšíření vzdělávacího obsahu nad společný základ. DČD můžete realizovat prostřednictvím povinných nebo volitelných vyučovacích předmětů nebo dalších forem vzdělávání. Má umožnit maximální rozvoj potenciálu každého žáka a jeho zájmů i spolurozhodování o volbě vzdělávací cesty či vnášení vlastního vzdělávacího obsahu, a tím přispět ke snížení nerovností v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání.
Modelový školní vzdělávací program slouží jako nezávazná ukázka zpracování ŠVP a inspirace pro tvorbu vlastního školního vzdělávacího programu v souladu s revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV). Pedagogické týmy základních škol mohou, ale nemusí jednotlivé části modelového ŠVP převzít a přizpůsobit podle specifických podmínek a potřeb své školy.
Při tvorbě vašeho konkrétního učebního lánu tedy vycházejte z vašich možností naplnit smysl disponibilní časové dotace. Výsledná podoba se může od modelového ŠVP lišit. Například tím, že dělené hodiny budete nabízet v menším rozsahu.