Dobrý den, měl bych dotaz ke tvorbě ŠVP. Je povinné, aby ŠVP obsahovalo v popisu předmětů i kódy OVU tak, jak je uvedeno v modelovém ŠVP? Musíme se držet tabulky ve formátu, kde je OVU z RVP, školní OVU, OVU KK, OVU KG apod.? Nebo můžeme řešit po svém, že budeme mít třeba rozdělené učivo a k tomu poznámku, jaké OVU, KK a KG je naplňováno?

Při tvorbě vašeho ŠVP musíte vycházet z toho, co je v RVP ZV stanoveno jako závazné:

  • Škola rozpracuje OVU vzdělávacích oborů a průřezových témat do školních OVU a propojí je s OVU klíčových kompetencí a základních gramotností. 
  • Škola sleduje a vyhodnocuje rozvoj žáka z pohledu fází OVU, využívá k tomu popis fází v metodické podpoře RVP ZV.
  • Škola propojí školní OVU vzdělávacích oborů na úrovni vyučovacích předmětů (nebo jiných forem vzdělávání) s vybranými OVU klíčových kompetencí tak, aby byla pokryta vazba mezi vyučovacími předměty a všemi osmi klíčovými kompetencemi na 1. i 2. stupni.
  • Škola stanoví vzdělávací strategie podporující dosahování OVU klíčových kompetencí ve vazbě na dosahování a rozvíjení školního OVU v daném vyučovacím předmětu.
  • Škola propojí OVU každého vyučovacího předmětu (nebo jiné formy vzdělávání) s vybranými OVU základních gramotností tak, aby byla pokrytá vazba na obě základní gramotnosti na 1. i 2. stupni.
  • Škola rozpracuje OVU průřezových témat do školních OVU v konkrétních vyučovacích předmětech nebo jiných formách vzdělávání.
  • Škola prováže školní OVU s OVU klíčových kompetencí a základních gramotností.
  • Škola rozpracuje OVU vzdělávacích oborů do školních OVU jednotlivých vyučovacích předmětů (jiných forem vzdělávání) a konkrétních ročníků či etap vzdělávání. Musí být zřejmé, ke kterému OVU vzdělávacího oboru (vymezenému v RVP ZV) směřují konkrétní školní OVU.
  • Škola prováže školní OVU s OVU klíčových kompetencí a základních gramotností.

Obsah vzdělávání 

  • název předmětu
  • charakteristika předmětu (informace o pojetí, obsahu, časové dotaci a organizaci výuky, včetně vzdělávacích strategií) 
  • distribuce a rozpracování OVU vzdělávacích oborů a OVU průřezových témat v RVP ZV do školních OVU v jednotlivých ročnících (delších obdobích) povinných či volitelných předmětů; vazby na klíčové kompetence a základní gramotnosti
  • distribuce učiva, pokud to škola považuje za vhodné

Z výše uvedeného plyne, co musí obsahovat rozpracování vzdělávacího obsahu ve vašem ŠVP. Na druhou stranu RVP ZV nestanovuje konkrétní podobu tohoto rozpracování. Zpravidla se jedná o tabulku, představitelné jsou internetové stránky, databáze nebo soubor myšlenkových map.

Podoba tabulek v modelových ŠVP je jedna z možností, která je v rámci metodické podpory nabízena, ale jistě to není podoba jediná. Nemusíte se jí řídit, pokud si navrhnete jiný způsob záznamu, který vám bude více vyhovovat a zároveň splní výše uvedené požadavky.

Pokud s týká poslední věty vašeho dotazu, takový postup je nesprávný.

 

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798