20.9.2012        |        109 

Naše škola bude přijímat žákyni s lehkou mentální retardací. Speciálně pedagogické centrum doporučuje zpracovat pro ni individuální vzdělávací plán vycházející z RVP ZV – LMP. Musíme zpracovat nový školní vzdělávací program nebo postačuje stávající s popisem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami? Jak se v praxi vyrovnat s učebním plánem?

V případě žákyně s lehkým mentálním postižením (LMP) speciálně pedagogické centrum (SPC) doporučilo vypracovat individuální plán (IVP) vycházející z přílohy RVP ZV upravující vzdělávání žáků s LMP. Pokud je žákyně převedena do vzdělávacího programu základního vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením ve smyslu ustanovení §49 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, IVP musí zohledňovat všechny vzdělávací oblasti (předměty). Žádný předmět v IVP nesmí být vynechán. Více informací ve Stanovisku ke vzdělávacím programům základního vzdělávání – část týkající se organizace vzdělávání žáků. http://www.csicr.cz/getattachment/a2556952-62a9-4103-937a-3a31a99e6382
Pokud k přeřazení žákyně do vzdělávacího programu základního vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením nedošlo, žákyně je vzdělávána dle IVP, který je upraven v souladu s RVP ZV – LMP. IVP potom není nutné zpracovat pro všechny předměty. IVP se netýká vzdělávání jako celku, ale jen některých oblastí vzdělávání. Žákyně bude mít na vysvědčení uvedeno, že její vzdělávání probíhá podle individuálního vzdělávacího plánu vytvořeného podle dvou vzdělávacích programů. Více v materiálu Informace k vyplňování vysvědčení na základních školách od školního roku 2009/2010 Č.j. 20827/2009-22. http://www.msmt.cz/vzdelavani/informace-k-vyplnovani-vysvedceni-na-zakladnich-skolach-od 1?highlightWords=informace+vypl%C5%87Ov%C3%A1n%C3%AD+vysv%C4%9Bd%C4%8Den%C3%AD
Rámcové učební plány pro RVP ZV a RVP ZV – LMP se svou celkovou minimální časovou dotací neliší. Odlišnosti jsou v časové dotaci jednotlivých vzdělávacích oborů, jedná se především o Cizí jazyk a Člověk a svět práce. K výuce předmětů s odlišnou časovou dotací je nutné přistupovat individuálně. Je doporučováno využít služeb asistenta pedagoga, individuální způsob práce, přesun žákyně do jiné studijní skupiny atd. Všechny nejasnosti ohledně IVP žákyně s mentálním postižením je vhodné konzultovat se SPC.
V případě individuální integrace žáka se zdravotním postižením škola nemusí zpracovávat samostatný školní vzdělávací program. V kapitole ŠVP, která popisuje zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), je třeba uvést, jakým způsobem je zabezpečena výuka těchto žáků. Tím škola dává najevo svou otevřenost a připravenost k jejich vzdělávání. Je třeba popsat, zda škola žáky se SVP integruje do běžných tříd a jaké podmínky jsou pro vzdělávání těchto žáků vytvářeny. Více informací v Manuálu pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Manual_SVP-ZV.pdf
Pokud tato část ŠVP není dostatečná, lze kapitolu rozšířit a doplnění ŠVP provést obvyklým způsobem. Více informací v materiálu ŠVP a integrace žáků se zdravotním postižením v běžných základních školách. http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/05/integrace-zaku-se-ZP.pdf
V případě skupinové integrace, to je při vzdělávání žáků podle RVP ZV-LMP ve speciálně zřízené třídě základní školy, musí dojít k převedení žáků do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením. Pro třídu, oddělení či skupinu škola vypracuje samostatný ŠVP formou přílohy ke stávajícímu ŠVP.

Nenašli jste, co jste hledali?

Stačí vyplnit formulář pro odeslání dotazu.

Pošlete nám dotaz

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798