Dobrý den, učím zeměpis na základní škole. V 6. ročníků se má probírat několik měsíců digitální kartografie neboli geoinformatika. Když to zjednoduším, tak práce s digitálními mapami. Jsem pro všemi deseti. Ale kde seženu počítače/tablety do každé hodiny? Bez toho to nelze dělat. Máme 5 tříd v každém ročníků. Paralelní hodiny zeměpisu nejsou výjimkou. Kde vezme škola/školství vybavení do tříd, aby se daly tyto hodiny realizovat? Tohle určitě nebude problém jen naší školy. Když celá škola má učit digitálně, jak MŠMT zajistí takový příliv peněz zvláště pro IT technologie? Žáci sice mají telefony, ale pracovat – vytvářet se na nich moc nedá… když tak omezeně nebo to hodně dlouho trvá. Pak praktické fungování sítě, kdy budou žáci připojeni na školní síť. Na to není stavěná (jsme škola s 1000 žáky). Samozřejmě ne najednou, ale bude to velmi časté, kdy souběžně spoustu tříd bude připojeno na internet. Do teď to řešíme tak, že děti využívají svá internetová data (což je trochu nefér vůči těm, kteří to mají omezené…). Zabýval se někdo těmito klíčovými technickými otázkami? Pak jsou tu rodičovské zámky na instalování aplikací… Jinak koncept hezký, ale i kdybych měl vše připravené (a věděl bych jak učit geoinformatiku), tak technicky nejsem schopný udělat ani jednu hodinu. Nechci, aby to vypadalo, že hledám jen výmluvy, proč to nejde. 

Děkujeme za Váš dotaz. Rozumíme Vašim obavám, nicméně nejsou na místě.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) neurčuje, v jakém ročníku má být daný očekávaný výstup naplněn, ani kolik času mu má být věnováno. Tyto skutečnosti jsou vždy v kompetenci školy a jsou rozpracovány v jejím školním vzdělávacím programu (ŠVP) podle místních podmínek.
 
Téma práce s GIS (geografickými informačními systémy) a s digitálními mapami lze proto naplňovat průběžně napříč ročníky, v různém rozsahu a různou formou – od jednodušších aktivit s online mapami až po komplexnější činnosti v 8. a 9. ročníku.
Není tedy nutné ani reálné, aby výuka probíhala výhradně v digitálním prostředí nebo aby škola měla technické vybavení pro každého žáka v každé hodině.
 
Doporučujeme chápat daný výstup jako dlouhodobý rozvoj dovedností práce s mapou a prostorovými daty, kdy se digitální nástroje využívají postupně podle technických možností školy – od demonstračních aktivit učitele až po samostatnou práci žáků, pokud to podmínky dovolí.
 
 

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798