Databáze dotazů
Dobrý den. Mám dotaz k disponibilním hodinách. Chápu to prosím správně, že na 2. stupni ZŠ máme 96 hodin společného základu + 3 povinné hodiny rozšíření základu z disponibilních hodin. Dále máme 23 disponibilních hodin, které můžeme, ale nemusíme využít. Tyto hodiny můžeme použít pro posílení časové dotace stávajících předmětů nebo je využít pro nabídku volitelných předmětů? Je nějaká povinnost pro ZŠ vůbec nabízet volitelné předměty nebo je možné všechny hodiny použít pro posílení stávajících předmětů? Děkuji předem za odpovědi.
Rozdělení časové dotace v učebním plánu vašeho ŠVP na společný základ a disponibilní časovou dotaci je ve vaší kompetenci. Konkrétní počty hodin v RVP ZV závazně stanoveny nejsou, v metodickém komentáři je pro lepší představu uvedena vámi zmíněné rozdělení 96 hodin společného základu a 26 hodin disponibilní časové dotace na 2. stupni. Jedná se o […]
Prosím o odpověď na otázku. V novém ŠVP je povinnost vypsat výsledky učení pro každý ročník nebo stačí po stupních? Dříve jsem to měla různě podle skupin a slučování ročníků. Teď se snažím využít šablonu, ale ta je po jednotlivých ročnících. Je to nutné?
Obecně rozepsání OVU po stupních nestačí. RVP ukládá: tabulace UP pro 1. a 2. stupeň (nižší stupeň SŠ); výčet povinných a volitelných vyučovacích předmětů nebo jiných forem vzdělávání – kurzy, semináře, exkurze, edukační programy a akce, projekty, bloková výuka atd. (dále jen „předměty“); časová dotace pro dané předměty v jednotlivých ročnících; celkové součty hodin za předměty, ročníky, stupně vzdělání; distribuce a rozpracování OVU vzdělávacích […]
Dobrý den, kde konkrétně najdu v novém RVP povinné hodinové dotace vzdělávacích oblastí. Mockrát děkuji
V RVP ZV 2025 jsou závazně vymezeny pouze celkové hodinové dotace pro 1. a 2. stupeň. Pro jednotlivé vzdělávací oblasti počty hodin závazně stanoveny nejsou. Modelové školní vzdělávací programy počty hodin jednotlivých předmětů vymezují, ale jedná se o metodickou podporu, která není závazná.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, když si chci upravit modelové ŠVP v Excelu, tak se mi po úpravě tento soubor neuloží, ale celé to spadne. Jak mohu s těmito modelovými ŠVP tedy prakticky pracovat? Děkuji za odpověď
Problém v tabulce vzniká pravděpodobně tím, že soubor otevíráte v jiné (starší) verzi Excelu, než ve které byl vytvořen.Náš soubor je připraven v nejnovější verzi Excelu (Microsoft 365), která obsahuje moderní funkce a způsob výpočtu dat. Když se stejný soubor otevře ve starší verzi Excelu nainstalované v počítači, některé nové funkce se nepřepočítají správně a […]
Dobrý den, mám dotaz ohledně začlenění nového dalšího cizího jazyka do ŠVP. Je vhodné mít část ŠVP pro všechny další cizí jazyky stejnou – charakteristiku, strategii, obsah? Nebo je potřeba to mít pro každý předmět (další cizí jazyk) zvlášť vypracované? Děkuji za odpověď
Předmět „Další cizí jazyk“ je koncipovaný jako 1 předmět – jazyky: francouzština, němčina, španělština – jsou pouze jazykové mutace, tzn. pro všechny platí stejná charakteristika a strategie. Obsah – pokud tím rozumíme témata, gramatické jevy, reálie – se již může lišit na základě výběru dalšího cizího jazyka.
Dobrý den, je možné podle nového RVP ZV nezahrnout výuku plavání? Pro naši školu je velkou komplikací výuku řešit a v současné době již rodiny dávno fungují tak, že děti v době, kdy navštěvují základní vzdělávání již běžně plavat umí. Výuka plavání je velkým zásahem do výuky ostatních předmětů. Pokud je sestavení ŠVP podle nového RVP v kompetenci ředitelů s dodržením základních pravidel, je možné výuku plavání zrušit? Mezi pravidly totiž výuka plavání zahrnuta není. Předem Vám velmi děkuji za Vaši odpověď.
Podle revidovaného RVP ZV je výuka plavání povinná. Cituji: „Objem TV v rozsahu minimálně 2 hodin týdně v každém ročníku je zachován. Na 1. stupni je povinně realizována plavecká výuka v minimálním rozsahu 40 hodin.“ (https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani/vzdelavaci-oblasti/czb/tev).
Dobrý den, obracím se na vás s dotazem, zda bude povinné vedení třídní knihy i elektronicky? Jsme malá školka. Děkuji
Žádná forma třídní knihy není závazná. Můžete samozřejmě používat jakoukoliv papírovou třídní knihu vhodnou pro mateřskou školu. Ze zkušenosti, elektronická kniha vám umožňuje psát podrobnější záznam. Nemusí to být ani žádný oficiální dokument, můžete si podle papírového vzoru vytvořit vlastní elektronickou podobu třídní knihy (např v Excelu, Wordu).
Jakou úroveň EQF má maturitní vysvědčení?
Na Vysvědčení o maturitní zkoušce je uvedena úroveň EQF 4. Podle vyhlášky č. 3/2015 Sb. má výstupní doklad ze střední školy úroveň EQF již předtištěnou. Vysvědčení dokládá díky EQF 4 úplné dokončené středoškolské vzdělání s maturitou a umožňuje přístup na VŠ (terciární vzdělávání). EQF napomáhá pochopit, porovnat a uznávat dosažené vzdělání a kvalifikace v Evropské […]
Jakou úroveň EQF má výuční list?
Na výučním listu podle vyhlášky č. 3/2015 Sb. najdete úroveň EQF 3 pro tříleté obory, úroveň EQF 2 pro dvouleté obory. Na tiskopisech je již předtištěno. Evropský rámec kvalifikací (EQF) slouží k usnadnění orientace v kvalifikacích napříč členskými státy EU. Umožňuje jejich vzájemné porovnávání a uznávání na mezinárodní úrovni. EQF je tvořen osmi úrovněmi, do […]
Jakou úroveň EQF má závěrečné vysvědčení ze ZŠ?
Na závěrečném vysvědčení žáků 9. ročníku základní školy je uváděna úroveň EQF 2, na závěrečném vysvědčení základní školy speciální je uvedena úroveň EQF 1. Podle vyhlášky č. 3/2015 Sb. je na tiskopisech dokladů o vzdělávání tento údaj předtištěn. Evropský rámec kvalifikací (EQF) slouží jako nástroj pro srovnání úrovní dosaženého vzdělání a kvalifikací v rámci Evropské […]