Databáze dotazů
Kde najdu úroveň EQF na vysvědčení či jiných dokladech?
Úroveň Evropského rámce kvalifikací (EQF) je od roku 2017 uvedena na všech absolventských vysvědčeních od ukončení základní školy až po diplom absolventa VOŠ. Je součástí tiskopisu vysvědčení nebo diplomu a pojí se s oborem vzdělání. Dále je tento údaj možné najít na Europass dodatku k profesní kvalifikaci, na Europass dodatku k osvědčení a k diplomu, […]
Hezký den. Přesto, že se snažíme najít jednotnou odpověď na seminářích předškolního vzdělávání, stále nenacházíme jednotný názor, zda bude vytvořen nějaký jednotný formulář pro mateřské školy stran diagnostiky dětí, kterou budeme předávat základním školám po zápisech dětí do prvních tříd nebo si školky budou tvořit své vlastní. My například tento model máme zaveden již několik let a rodičům před zápisy do ZŠ předáváme . Děkuji za Vaši odpověď
Všechny náležitosti spojené se změnou Školského zákona v oblasti přechodu dětí z mateřské do základní školy jsou v tuto chvíli v přípravě. Informace dostane každá mateřská i základní škola přímo prostřednictvím MŠMT. Co se týká předávání informací o dítěti, bude přílohou vyhlášky č. 14/2004 Sb., o předškolním vzdělávání jednotný formulář.
Prosím o konkrétní příklad vzdělávací strategie, který má byt uveden např ke OVU KK – Vyjadřuje se různými způsoby….. Ekzistuje literatura, která se zabývá tématem vzdělávacích strategií v předškolním vzdělávání? Nepodařilo se mi žádnou dohledat. Potřebuji vědět, KONKRETNÍ příklad,,,V RVPPV není jasně pojmenováno.
Vzdělávací strategie představují metody, formy, podmínky a příležitosti, které učitel využívá při plánování a realizaci vzdělávací nabídky. K jednomu OVU KK směřuje více vzdělávacích strategií. Nelze provést plný výčet vzdělávacích strategií. Jako příklad k vámi uvedenému OVU KK – Vyjadřuje se různými způsoby, to mohou být strategie směřující k rozvoji aktivní slovní zásoby, komunikačních dovedností, […]
Dobrý den, při tvorbě vzdělávacího obsahu pro nové ŠVP jsem narazila na nejasnost v oblasti očekávaných výsledků učení. V metodickém komentáři pro nové RVP PV se uvádí: …není cílem uvádět ke každému integrovanému bloku všechny potenciálně možné očekávané výsledky učení vzdělávacích oblastí, ke kterým by realizace mohla směřovat, ale jen ty, které mají k zaměření a obsahu integrovaného bloku největší vazbu… Znamená to, že k integrovaným blokům nemáme uvádět OVU klíčových kompetencí, ale jen OVU vzdělávacích oblastí? A druhý dotaz: Chápu tedy správně, že se máme vyvarovat opakovaného uvádění stejných OVU u jednotlivých integrovaných bloků? Děkuji za odpověď.
Vážená kolegyně, OVU klíčových kompetencí se dle RVP PV, resp. metodické podpory přiřazují ke vzdělávacím strategiím v části ŠVP Charakteristika vzdělávacího programu. OVU vzdělávacích oblastí se mohou, a často i budou, opakovat ve více integrovaných blocích. Naopak se nesmí stát, že byste UVU nepoužili v žádném z nich. Více v manuálech pro tvorbu ŠVP a […]
Nedohledali jsme začlenění klíčových kompetencí v ŠVP nebo budou jen zpracovány v TVP?
Klíčové kompetence se v ŠVP propisují v Charakteristice vzdělávacího programu ke vzdělávacím strategiím. Doporučujeme přiřazovat ke vzdělávacím strategiím konkrétní očekávané výsledky učení klíčových kompetencí a základní gramotnosti. Vzdělávací obsah je popsán v integrovaných blocích s flexibilním uspořádáním. Tam se přiřazují očekávané výsledky učení ze vzdělávacích oblastí. Obě kategorie se propojí učitelům v třídním plánování volbou […]
Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda máte přehled o kurzech k respektujícímu přístupu pedagogů v předškolním vzdělávání s tréninkem technik efektivní komunikace. Procházením internetu jsem zatím nezaznamenala nijak širokou nabídku ucelených a hlavně dlouhodobých (ne jednorázových) školení nebo programů pro kolektivy. Oslovené vzdělávací instituce zatím nabízejí pouze krátké jednodenní semináře, které ke změně přístupu a osvojení si ho, z mého pohledu, zdaleka nestačí. Proto se obracím na vás, jistě máte větší přehled než já, vzhledem k tomu, že nové RVP PV je tímto přístupem zcela protkáno. A za to jsem ráda. Předem vám děkuji.
V tuto chvíli nabízíme na všech krajských pracovištích NPI ČR vzdělávací program Efektivní komunikace se zákonnými zástupci, který vznikal právě s ohledem na zvýšenou potřebu propsanou do RVP PV. Jeho cílem je přiblížit účastníkům principy efektivní komunikace, umožnit sdílení inspirativní praxe a zejména pojmenovat potřebu a přínos takové komunikace. Účastníci získají vhled do problematiky a […]
Jak budou v nových výstupech (OVU) zohledňovány děti s různými specifickými poruchami učení, poruchami autistického spektra apod., některým kolegům se zdá, že jim tyto oblasti mohou dělat velké potíže. Budou na nové RVP ZV připravené také podpůrné materiály z PPP?
I na obsah revidovaného RVP ZV 2025 se vztahuje možnost poskytování podpůrných opatření na základě doporučení školského poradenského zařízení. Ve způsobu doporučení podpůrných opatření nedochází dosud k žádné změně.
Dobrý den, jsme škola zřízená podle §16 – tedy pro žáky s LMP, minimální očekávané výstupy. Měla bych dotaz ohledně druhé cizího jazyka. Je možné tento druhý cizí jazyk nahradit jiným vzdělávacím obsahem? A za jakých podmínek? Je potřeba pro tento náhradní vzdělávací obsah napsat IVP? Musíme mít tento druhý cizí jazyk v učebním plánu? Nelze ho celkově zaměnit za jiný vzdělávací obsah? Moc děkuji za odpověď.
Kapitola 3.2 RVP ZV Společné vzdělávání umožňuje pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 ŠZ ve školním vzdělávacím programu upravit očekávané výsledky učení nebo nahradit vzdělávací obsah jiným vzdělávacím obsahem, pokud to vyžadují speciální vzdělávací potřeby žáků. Tedy pouze v případě, pokud to vyplývá z Doporučení ŠPZ.
Dobrý den, ráda bych se informovala, zda stále platí možnost rozpracovat minimální doporučenou úroveň OVU do jednoho ŠVP spolu s OVU. Jsme škola paragrafová, která vzdělává žáky na obou úrovních. Děkuji za zpětnou vazbu.
Kapitola 3.2 RVP ZV Společné vzdělávání umožňuje pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 ŠZ ve školním vzdělávacím programu upravit OVU nebo nahradit vzdělávací obsah jiným vzdělávacím obsahem, pokud to vyžadují speciální vzdělávací potřeby žáků, a to pouze tehdy, pokud to vyplývá z Doporučení ŠPZ.
Dobrý den, školy by měly vyčleňovat hodiny tzv. disponibilní dotace. U některých předmětů, které budou zahrnovat řadu předmětových výsledků učení rozvíjejících výsledky učení oborů z RVP, a současně řadu předmětových výsledků učení, které žádné výsledky učení oborů z RVP rozvíjet nebudou, bude těžké rozhodnout, zda je formálně evidovat v disponibilní dotaci, nebo ne. Zvláštní problém zde nastane u předmětů s časovou dotací 1 hod / týden. Lze jednu hodinu formálně \“rozpůlit\“, tj. evidovat polovinu hodiny v disponibilní dotaci, druhou nikoli?
Ano, i v případě jednohodinového předmětu by mělo být ze školního učebního plánu a jeho charakteristiky patrné, jak jsou k jeho realizaci v jednotlivých ročnících využity hodiny společného základu a disponibilní časové dotace. Tak jako tomu bylo i v předchozí verzi RVP ZV, lze pracovat i s necelými částmi hodin, například, jak uvádíte, s polovinami.