Databáze dotazů
Při analýze ŠVP jsem v učebních osnovách pro matematiku narazila na učivo a výstupy, které neodpovídají RVP ZV – např. sestrojí graf kvadratické funkce, goniometrické funkce atd. – tedy učivo uvedené až v RVP např. pro gymnázia. Může základní škola tyto očekávané výstupy po žácích požadovat?
Učivo v RVP ZV je doporučené, naplnění očekávaných výstupů z RVP ZV je pro školy závazné. Pokud škola zařadí do svého ŠVP očekávané výstupy, které nejsou povinné pro základní vzdělávání, nic jí v tom nebrání, avšak musí být zaručeno, že všechny očekávané výstupy z RVP ZV budou naplněny. Škola by však měla zvážit, zda navýšení […]
Dobrý den. Dovoluji si na Vás obrátit s dotazem týkající se RVP ZV (učebního plnánu), konkrétně výuky druhého cizího jazyka. Další cizí jazyk je do školního roku 2011/2012 zařazen jako volitelný. Znamená to tedy, že od školního roku 2011/2012 je zařazován povinně pro všechny žáky (rozumí se tím od 7. ročníku ve dvouhodinové dotaci, případně od 8. ročníku v tříhodinové dotaci)? Pokud žákům byl druhý cizí jazyk již nabídnut ( v minulém školním roce) a nezvolili si ho (zvolili si jiný volitelný předmět ve stejné časové dotaci), nebudou ho tedy absolvovat (a ani ve školním roce 2011/2012 – kdy budou v 9. třídě)? Děkuji. S pozdravem Blanka Šťastná, ředitelka ZŠ a MŠ Sedlnice
Další cizí jazyk je do školního roku 2011/2012 zařazen jako volitelný, škola má povinnost jej nabídnout všem žákům nejpozději od 8. ročníku, pro další cizí jazyk je vymezena disponibilní časová dotace v rozsahu minimálně 6 hodin, na příklad tak jak uvádíte v závorce. Pokud si jej žáci nevybrali, nebudou ho absolvovat (ani ve škol. roce […]
Od září 2010 byla do RVP ZV začleněna Etická výchova jako další obor. Ale stále se mluví a píše také o novém tématu, a to finanční gramotnost. Existuje něco podobného jako pro etickou výchovu? Bude začlenění tématu finanční gramotnost také povinné?
Finanční gramotnost není zatím povinnou součástí základního vzdělávání, avšak její zařazování do výuky je už nyní žádoucí. Z toho důvodu byl v prosinci 2007 vytvořen dokument „Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách“, který poukazuje na nutnost implementace finanční gramotnosti do výuky. Zmiňovaný dokument a metodickou podporu k začlenění finanční gramotnosti do výuky […]
Lze zrušit vzdělávání žáka dle IVP, pokud rodiče ani žák soustavně neplní své povinnosti (žák není připraven na výuku, rodiče se žákem nepracují, ke zlepšení nedošlo ani po soustavném připomínání)?
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)v souvislosti s individuálním vzdělávacím plánem (IVP) uvádí: „Ředitel školy může s písemným doporučením školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost jeho zákonného zástupce a zletilému žákovi nebo studentovi se speciálními vzdělávacími […]
Musí se Etická výchova, která byla vložena dodatečně do RVP ZV jako doplňující vzdělávací obor, vyučovat povinně? Je třeba kvůli tomu měnit ŠVP?
Doplňující vzdělávací obory (DVO), mezi které byl na základě rozhodnutí MŠMT nově zařazen i obor Etická výchova, nejsou povinnou součástí základního vzdělávání, jeho vzdělávací obsah pouze doplňují nebo rozšiřují. Škola se tedy může sama rozhodnout, zda tuto možnost využije či nikoli. Doplnění či přepracování ŠVP je nutné pouze v případě, že se škola rozhodne posílit […]
Mají základní školy zákonem uloženu povinnost konat přípravnou výuku českého jazyka pro cizince?
Právní řád ČR zaručuje bez ohledu na státní občanství všem osobám, které podléhají povinné školní docházce, stejná práva na vzdělání jako občanům ČR. Dnem 1.1.2008 vstoupila v platnost novela školského zákona, která zajišťuje rovný přístup žákům plnícím povinnou školní docházku v ZŠ, nižších stupních G a odpovídajících ročnících konzervatoří jak k základnímu vzdělávání, tak ke […]
Učí se etická výchova v mateřské škole? Jakým způsobem?
Výchova dítěte v duchu etických pravidel a hodnot je samozřejmou a stálou součástí vzdělávání dítěte v mateřské škole. Je dána RVP PV, resp. vyplývá již ze samotných hlavních (rámcových) cílů předškolního vzdělávání. Rozvoj etických kvalit osobnosti dítěte spočívá v tom, že dítěti poskytujeme reálnou možnost poznávat žádoucí etické hodnoty a setkávat se s nimi – […]
Musí každý vyučovací předmět rozvíjet všech šest klíčových kompetencí? A musí každý předmět rozvíjet ve všech klíčových kompetencích i všechny dílčí kompetence, tak jak je formuluje RVP G? Např. klíčová kompetence k učení přináší 4 dílčí kompetence, musí tedy fyzika rozvíjet všechny čtyři?
Aby absolventi školy dosáhli dobré úrovně u všech šesti klíčových kompetencí, které jsou uvedeny v rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (RVP G), je cílem každé školy. Některé klíčové kompetence žáků mohou rozvíjet všichni učitelé bez ohledu na konkrétní vyučovací předmět. K tomu slouží výchovné a vzdělávací strategie na úrovni školy, které musí být ve školním […]
Jak správně postupovat při hodnocení ve výtvarné výchově? Vedením školy nám bylo řečeno, že musíme striktně dodržovat pravidelné známkování a vkládat je pravidelně do systému Bakalář. Hodnocení ve výtvarné výchově je natolik specifické, že je problematické termíny jako tvořivost, rozvoj fantazie, uplatnění prožitků, pojmenování vizuálně obrazných vyjádření atd. převádět pravidelně do stupnice hodnotové škály 1-5. Vždy jsme postupovaly způsobem ústního hodnocení,v pololetí zakončeného souhrnnou známkou.
Školský zákon (§ 51 pro základní vzdělávání, § 69 pro střední vzdělávání) stanovuje hodnocení výsledků vzdělávání žáků vzhledem ke konci každého pololetí. Hodnocení výsledků vzdělávání žáka je na vysvědčení vyjádřeno klasifikací nebo slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady. Jakým způsobem bude žák hodnocen průběžně během pololetí, […]
Existuje nějaké doporučení jak známkovat matematiku? Při známkování příkladu o více početních operacích při chybném výsledku se hodnotí za 5 nebo se zohlední některé správně vyřešené operace a hodnocení může být i lepší známkou? Je také možné zohlednit postup řešení příkladu i když je chyba v některém výpočtu?
Obecně platí, že klasifikace je plně v kompetenci učitele. V matematice je však potřeba zohlednit v klasifikaci i správný postup řešení a chybám dávat různou váhu. Jestliže je úloha obsáhlejší a žák hned v začátku sečte dva zlomky špatně a s chybným výsledkem dál správně úlohu řeší, nelze jen na základě celkového chybného výpočtu dát […]