Databáze dotazů
Dobrý den, RVP PV – plánuje se do budoucna či v blízké době vydání metodik k jednotlivým klíčovým kompetencím jako je např. v současné době přístupná metodika \“ Klíčová kompetence digitální v MŠ\“ a \“Informatické myšlení jako součást klíčové kompetence digitální v MŠ\“?
V nejbližší době plánujeme vytváření balíčků metodické podpory k jednotlivým klíčovým kompetencím. V roce 2026 vzniknou ilustrace k jednotlivým očekávaným výsledům učení klíčových kompetencí, budou realizovány webináře k jednotlivým klíčovým kompetencím, budou vznikat videa přinášející inspirativní praxi z mateřských škol. Ucelené metodiky, které uvádíte, vznikly díky možnosti zapojení do projektu Aidig. Jejich potřebnost jsme vnímali […]
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit s dotazem týkajícím se správné formulace konkretizovaného cíle v metodických listech do pedagogické praxe. Jmenuji se Adéla Schlesingerová a působím jako učitelka odborných předmětů na Střední pedagogické škole, kde připravuji studenty na profesi učitele v mateřské škole. V rámci praxe zpracovávají studenti metodické listy, jejichž struktura vychází z požadavků RVP PV a obsahuje následující položky: · základní údaje o třídě a počtu dětí, · věkovou strukturu dětí, · téma, · očekávané výsledky učení z RVP PV, · klíčové kompetence, · konkretizovaný cíl, · materiálně-didaktické pomůcky. Studenti nejprve vybírají vzdělávací oblast a příslušný očekávaný výsledek učení, a teprve poté mají sami formulovat konkretizovaný cíl, který vychází z jejich záměru a připravované činnosti. A právě k tomuto bodu bych ráda požádala o metodické upřesnění. V praxi se setkáváme se dvěma přístupy: Cíl psaný z pohledu dítěte, např.: „Dítě zazpívá píseň „Zimní“ za doprovodu klavíru.“ Cíl psaný v infinitivu z pohledu učitele, např.: „Naučit děti píseň Zimní.“ V učitelské praxi se objevují a uvádějí různé varianty. Proto si dovoluji požádat o odborné stanovisko, která formulace je z didaktického hlediska vhodnější pro potřeby našich studentů a zda je v rámci RVP PV preferováno psát konkretizovaný cíl: z pohledu dítěte (dítě co má udělat → pozorovatelný výkon), nebo z pohledu učitele v infinitivu (co má učitel u dětí rozvinout / naučit). Budeme velmi vděční za Vaše doporučení, aby studenti používali jednotnou a metodicky správnou formulaci. Předem děkuji za čas a odborné nasměrování. S pozdravem Mgr. Adéla Schlesingerová
Vážená kolegyně, v souladu s osobnostním pojetím RVP PV je vhodné cíle stanovují opravdu z pohledu dítěte, tedy co se dítě naučí, co dokáže. Oceňuji Váš zájem o sladění výuky na Vaší škole s požadavky RVP PV. Doporučila bych změnit i postup žáků při plánování. Máme téma, přiřadíme si odpovídající část integrovaného bloku nebo několika […]
Dobrý den, při tvorbě nového ŠVP mají být OVU přiřazeny k integrovaným blokům. Jeden Očekávaný výstup může být u více bloků nebo pouze u jednoho?
Očekávané výsledky učení ze vzdělávacích oblastí se opravdu přiřazují k integrovaným blokům. Jsou relevantní obě možnosti, tedy přiřadit každý jen jednou i přiřadit je opakovaně. Můžete se tedy domluvit, zda je pro vás užitečnější, mít každý očekávaný výsledek učení přiřazený ve všech integrovaných blocích, ve kterých to je smysluplné, nebo zda si vydiskutujete, kde je […]
Dobrý den, dne 11.11.2025 byl vydán RVP ZŠS Díl I. a Díl II. Nikde není uvedeno datum, od kterého by mělo být nové RVP implementováno do ŠVP a mělo by se podle něj tedy učit. Účinnost není definována ani v opatření ministra. Prosím tedy o zdroj, kde je informace zakotvena. Děkuji
Harmonogram zavádění revize RVP ZŠS je dostupný zde ZŠ speciální | Základní vzdělávání V září 2026 bude zahájena dobrovolná výuka podle nových školních vzdělávacích programů, ve školním roce 2027/2028 povinná výuka podle revidovaných RVP.
Dobrý den. Jsme škola zřízená podle paragrafu 16. Má naše škola povinnost podle nového RVP učit druhý jazyk? Popřípadě, dá se nějak nahradit? Děkuji za odpověď
Implementace revidovaného RVP ZV je realizována stále v kontextu platné školské legislativy (https://msmt.gov.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-2). Pokud tedy školské poradenské zařízení (ŠPZ) ve svém doporučení stanoví podpůrné opatření, které spočívá v úpravě vzdělávacího obsahu předmětu, který vychází ze vzdělávacího oboru Další cizí jazyk, je toto možné. Podpůrné opatření se potom vztahuje k obsahu předmětu nebo případně i času […]
Dobrý den. Jsme škola, kde máme běžné třídy, ale i třídy zřízené podle §16. Má otázka je, jestli musíme vypracovat dva ŠVP nebo stačí, jak jsme měli doposud, že jsme v charakteristice školy i v hodnocení vše popsali. OVU pro tyto třídy tvoříme samostatně. Děkuji
Kapitola 3.2 revidovaného RVP ZV stanovuje, že škola vypracuje ŠVP pro třídy zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ formou samostatné části ŠVP školy, pokud takovou třídu zřizuje Obecné části – Revize RVP.
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou ohledně revize RVP. Vybrali jsme si předmětové ŠVP. Chceme trochu pozměnit názvy předmětů. Bylo by to možné? Například na prvním stupni by byl předmět Tělesná výchova nazván jako Pohybové hry apod. Další má otázka se týká třídnických hodin. Bylo by možné je mít v rozvrhu, pod nějakým předmětem? Jestliže ano, tak pod jakým?
Modelové ŠVP byly navrženy jako metodická podpora s tím, že je školy mohou převzít víceméně v publikované podobě, mohou si je pro své potřeby upravit nebo se jimi inspirovat. Aktuálně probíhá pilotování tohoto návrhu a jeho vyhodnocování. Konkrétně k vašemu dotazu. Ano, názvy předmětů si můžete upravit, stejně tak můžete hodiny, ve kterých budete pracovat […]
Dobrý den, když je možné začít s novým ŠVP i ve více třídách najednou (než postupným náběhem od 6. třidy), jak je to s celkovým počtem hodin pro žáky. Např. v současném ŠVP je rozvržení hodin v 6. třídě 30, v sedmé 30, v osmé třídě 31, v deváté třídě 31. Když bude mít nové ŠVP 30, 30, 30, 32, tak jakmile rozjedeme ŠVP na celém druhém stupni najednou, tak devátá třída by absolvovala celkem 123 hodin, 30+30+31 z původního a 32 z nového. Jak lze tento nesoulad řešit? Děkuji.
Pokud se rozhodnete začít s výukou podle vašeho ŠVP upraveného v souladu s revidovaným RVP ZV 2025 ve všech ročnících, je důležité ověřit, zda tím nemůže nastat situace, kdy by žáci následkem této úpravy neměli možnost si osvojit některou významnou část vzdělávacího obsahu. V takovém případě se situace řeší dodatkem k ŠVP, který po přechodnou […]
Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda je možné přesunout některé oborové OVU k jinému předmětu. Konkrétně se mi jedná o VKZ, u které máme nižší hodinovou dotaci, a tak bychom potřebovali některé OVU přesunout např. k přírodopisu. Je to možné, i když máme klasický předmětový ŠVP? Pokud ano, jak to máme realizovat v ŠVP? Mockrát děkuji
Ano, takový přesun můžete bez obav udělat. Seskupení OVU do jednotlivých vyučovacích předmětů je plně ve vaší kompetenci. Jedinou podmínkou je, aby byly ve vašem školním vzdělávacím programu všechny OVU vzdělávacích oborů a průřezových témat a smysluplně propojeny s OVU klíčových kompetencí a základních gramotností. Vy ve škole rozhodujete o tom, jaký bude vzdělávací obsah […]
Učivo nemusí být uvedeno u žádného typu ŠVP (předmětového, integrovaného, tematického)? Vždy je to o dobrovolnosti, zda to škola uvede?
Odpověď na otázku má dvě roviny. Obecně škola ve svém ŠVP učivo uvádět nemusí, není s tím počítáno. V kapitole TVP ZV 7.1 Tvorba ŠVP je u obsahového rámce uvedeno, že jeho součástí může být „distribuce učiva, pokud to škola považuje za vhodné“. V tomto smyslu je odpověď na vaši otázku jasná ne, škola opravdu uvádět učivo nemusí. V druhé […]