Databáze dotazů
Dobrý den, ráda bych se přihlásila na webináře, ale bohužel nemám účet. Jak si jej mohu založit? Děkuji
Pro přihlašování na vzdělávací programy a webináře NPI je možné se registrovat přes MojeEdu, přímý link: https://mojeedu.npi.cz/registrace.
Dobrý den, jsme mateřská škola, která je součástí ZŠ. Naše nadřízená ZŠ má pod sebou 3 mateřské školy ve stejném městě, na různých místech a částečně s rozdílným zaměřením. Do letošního školního roku má každá MŠ svůj vlastní ŠVP. V říjnu 2025 u nás proběhla inspekce ČŠI a bylo doporučeno, aby všechny tři MŠ měly jeden společný ŠVP, kde budou případně uvedena specifika jednotlivých MŠ. Považujete tento postup za nutný, případně za vhodný? Nebo je lepší, pokud jednotlivé MŠ, ač pod jednou ZŠ, budou mít každá svůj ŠVP, kde budou přímo popsána jejich specifika? Děkuji předem za odpověd´
Obě varianty jsou možné. Záleží na řediteli školy. Někdy je možné mít jeden společný ŠVP, ve kterém každá škola bude mít části zohledňující její specifika, zejména podmínky a vzdělávací obsah podle svých podmínek. Jindy je vhodnější, aby každý dílčí subjekt (budova) měl svůj vlastní, i když budou mít některé části shodné. S ohledem na to, […]
Musí škola na prvním stupni vytvořit předmět čtenářská dílna, pokud chceme dát žákům možnost volby právě ve volbě knihy? Můžeme tuto hodinu zařadit do hodin ČJ nebo musíme mít na vysvědčení speciální předmět?
V ŠVP musí být jednoznačně uvedeno, v jakém předmětu probíhá volba žáka a zároveň, že je disponibilní časová dotace využívána na realizaci vzdělávacího obsahu nad rámec společného základu. To by mělo být jasné, jak z charakteristiky předmětu, tak z učebního plánu. V případě, že by čtenářská dílna byla součástí předmětu český jazyk, musí být zřejmé, […]
Dobrý den, mám dotaz ohledně revize RVP ZV MDÚ. Lze sloučit vzdělávací oblast VÝCHOVA K OBČANSTVÍ a VÝCHOVA KE ZDRAVÍ A BEZPEČÍ do jednoho předmětu, za předpokladu, že se navýší hodinová časová dotace? Děkuji za odpověď.
Ano, i pro tvorbu ŠVP dle revidovaného RVP ZV platí, že je možné vytvářet předměty napříč vzdělávacími obory.
Dobrý den, jak je to v novém RVP ZV s minimálními očekávanými výstupy žáků? Budou zachovány nebo bude tato oblast řešena jiným způsobem? Děkuji
Formulace minimální doporučené úrovně (MDU) jsou v případě revidovaného RVP ZV součástí metodické podpory dostupné v informačním systému www.prohlednout.rvp.cz Postačí zobrazit si další metodickou podporu k jednotlivým očekávaným výsledkům učení a dohledat za úrovní Splněno formulaci MDU. Možné je také stáhnout si z této webové stránky export dokumentu Očekávané výsledky učení RVP ZV včetně minimální […]
Může MŠ v ŠVP (dle nového RVP PV) mít formulovaných více vizí? Může mít pro každé odloučené pracoviště, které jsou velice rozdílné, svou vlastní vizi? A pokud je sloučená MŠ se ZŠ, musí mít jednu společnou vizi nebo může mít MŠ svou vizi a ZŠ svou vizi?
Nositelem vize je ředitel školy a jeho vize může směřovat ke společnému cíli a zároveň umožnit zachovat jednotlivým pracovištím jejich autonomii, specifika, možnost pracovat podle vlastního ŠVP, a to jak ve sloučeném subjektu MŠ, tak v subjektu MŠ a ZŠ.
Dobrý den, chtěla bych se zeptat ohledně povinných portfolií a diagnostiky v našem typu zařízení. Jsme MŠ při dětské léčebně, na školeních, webinářích jsme informace k našemu typu zařízení nedostali. Chtěla bych se zeptat jakým způsobem a do jaké míry tyto věci zavést? Tak jak budou fungovat v běžné MŠ u nás nelze. Každé 4 týdny přijíždějí nové děti, dostatečně dopředu nevíme kdo k nám přijede. Případně kam se obrátit abychom vše měli správně a funkční?
Instituce vašeho charakteru samozřejmě budou s portfolii i pedagogickým diagnostikováním pracovat podle vlastních podmínek, a také podle aktuálních možností a zájmů dítěte. Můžete před nástupem požádat zákonné zástupce dítěte, aby přivezli jeho portfolio s sebou. Vždy bude záležet na konkrétní domluvě. Může vám to pomoci s adaptací dítěte na nové prostředí. V každém případě můžete […]
Dobrý den. Rád bych, aby žáci ve všech ročnících měli povinně jednou za týden se svým třídním učitelem třídnickou hodinu. Mohla by být realizována například jako součást vzdělávacího oboru Osobnostní a sociální výchova nebo by se to dalo provést nějak jinak?
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Osobnostní a sociální výchova poskytuje zcela jistě vhodný základ pro práci se třídou. Jinou možnost nabízí využití disponibilní časové dotace, která je, kromě jiného, výslovně určena k: „zařazení vzdělávacích aktivit podporujících systematickou práci s třídním kolektivem.“ Má to tu výhodu, že tyto aktivity je možné realizovat mnohem flexibilněji, bez přímé vazby na […]
Dobrý den, jsme škola, která vzdělává pouze žáky s lehkým mentálním postižením. Žáci bez LMR a doporučení poradny se v naší škole vzdělávat nemohou. Budeme v revidovaném ŠVP pracovat pouze s minimálními výsledky učení? Existuje nějaký modelový ŠVP pro takovýto druh škol? Kde máme hledat metodickou podporu pro tento druh škol? Děkuji
Kapitola 3.2 RVP ZV Společné vzdělávání umožňuje pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 ŠZ ve školním vzdělávacím programu upravit OVU nebo nahradit vzdělávací obsah jiným vzdělávacím obsahem, pokud to vyžadují speciální vzdělávací potřeby žáků, a to pouze tehdy, pokud to vyplývá z Doporučení ŠPZ. Při tvorbě ŠVP lze využít obsah metodické podpory dostupné pro všechny základní školy. Změna bude […]
Dobrý den, pokud by se naše MŠ rozhodla od školního roku 2025/2026 pracovat podle nového RVP PV, musí zajistit překrývání učitelů 2,5 hodiny denně nebo může v tomto školním roce toto nedodržovat?
Při aktualizaci RVP PV došlo pouze k nápravě znění této podmínky tak, aby byla v souladu se Školským zákonem a vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Pro překryv učitelů 2,5 hodiny v běžné třídě mateřské školy je normován PH max již od změny financování. Má být tedy uplatňován bez ohledu na RVP PV (případně […]