22.9.2010        |        52 

Zajímalo by mě, jestli je nějak určeno, popř. kdo určuje maximální hranici počtu dětí na 1 paní učitelku ve třídě ve školce. Dcerka mi tvrdí, že s nimi chodí ven na procházku jen jedna paní učitelka a mně se zdá, že hlídat v jednom 27 dětí je nemožné.

Nejvyšší počet dětí ve třídě mateřské školy stanovuje vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 43/2006 Sb. Podle ustanovení § 2 odst. 2 se třída mateřské školy naplňuje do počtu 24 dětí. Zákon umožňuje zřizovateli mateřské školy povolit výjimku z tohoto počtu nejvýše o 4 děti. To znamená, že nejvyšší počet […]

7.9.2010        |        56 

Pracuji jako vedoucí učitelka v jednotřídní mateřské škole, která je součástí právního subjektu ZŠ a MŠ. Mám vysokoškolské bakalářské studium v oboru Učitelství pro MŠ. Vytvářím ŠVP. Mám nárok na zařazení do 10. platové třídy? Zaměstnavatel argumentuje tím, že nemám nárok, protože pracuji pouze na jednotřídní mateřské škole a že mé vysokoškolské vzdělání je pouze bakalářské.

Zařazení do platové třídy se řídí podle nejnáročnější činnosti, kterou zaměstnavatel po zaměstnanci požaduje. Pokud učitelka tvoří ŠVP, pak má nárok být zařazená v 10. platové třídě. Bakalářské studium odpovídá kvalifikačním předpokladům. Lze odkázat na § 2 a § 3 Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve […]

7.9.2010        |        59 

Jak zavazující je pro mateřské školy Rámcový vzdělávací program? Poprvé v životě řeším s MŠ spor a to o tom, zda mají právo nutit naše dítě k odpočinku na lůžku. 2 roky jsem nic neřešila, teď bude ale synovi za měsíc 5 let a nuceným pobytem na lůžku je silně stresován.

Dítě v mateřské škole po obědě spát nemusí. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, který je pro učitele závazný, na str. 33 uvádí: „V denním programu je respektována individuální potřeba spánku a odpočinku jednotlivých dětí (např. dětem s nižší potřebou spánku je nabízen jiný klidný program namísto odpočinku na lůžku apod.)“ Je zde dokonce přímo […]

3.9.2010        |        60 

Velmi Vás prosím o informaci, zda je možné na stránkách Metodického portálu inzerovat specializované vzdělávání pro pedagogické pracovníky z oblasti prevence poruch příjmu potravy, které je akreditováno MŠMT ČR a je zcela bezplatné.

Na Metodickém portále www.rvp.cz je možné informovat o bezplatném specializovaném vzdělávání akreditovaném u MŠMT ČR. Lze tak učinit třemi způsoby: 1) Zřízením vlastního digifolia (tj. digitálního portfolia) občanského sdružení v rámci modulu Digifolio na http://digifolio.rvp.cz/. 2) Formou blogového příspěvku v modulu Blogy na http://blogy.rvp.cz/. 3) Informativním článkem v modulu Články na http://clanky.rvp.cz/. Každý z modulů […]

2.9.2010        |        86 

Je možné změnit název předmětu podle vlastní potřeby? Například na nižším stupni osmiletého gymnázia přejmenovat Přírodopis na Biologii?

Ano, název vyučovacího předmětu je plně v kompetenci školy. Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů str. 55 uvádí: „Vyučovací předmět by měl svým názvem v ŠVP ZV zohledňovat (předjímat) svůj vzdělávací obsah, popřípadě příslušnost k danému vzdělávacímu oboru (oblasti). Název se proto může shodovat s názvem příslušného vzdělávacího oboru (vzdělávací oblasti), může být jeho modifikací, […]

2.9.2010        |        97 

Obracím se na Vás s dotazem, který se týká názvu školního vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením vytvořeného podle RVP ZV – LMP. Musí být z názvu ŠVP zřejmé, že byl vytvořen podle RVP ZV – LMP? Nebo je v pořádku název: Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání „Škola pro život“, ze kterého bez dalších informací ze ŠVP není zřejmé, že je vytvořen pro žáky s lehkým mentálním postižením?

Pokud je ŠVP zpracovaný pro žáky s LMP podle RVP ZV-LMP, musí to být z názvu zřejmé. Ve vašem případě tedy správný název zní: Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání „Škola pro život “ zpracovaný podle přílohy RVP ZV – LMP.

19.8.2010        |        70 

Jsem studentka pedagogického směru na vysoké škole a pro svou diplomovou práci sháním informace o Národním jazykovém portálu. Na internetu jsem se dostala pouze k jeho návrhu v rámci Národního plánu výuky cizích jazyků, ale samotný portál nebyl k nalezení. Znamená to, že dosud nebyl spuštěn?

Podle informací, které máme k dispozici, nebyl Vámi zmíněný portál spuštěn. Na internetu však naleznete mnoho jiných jazykových portálů, které se týkají jazykového vzdělávání. Např. VÚP je provozovatelem Metodického portálu www.rvp.cz, na kterém naleznete mnoho užitečných informací k jazykovému vzdělávání i e-learningové kurzy. E-learningové kurzy také nabízí Národní institut dalšího vzdělávání (NIDV) a např. Britská […]

17.8.2010        |        106 

Velmi by mne zajímaly informace o zahraničních kurikulích a zkušenostech s klíčovými kompetencemi. Bylo by možné získat tyto materiály či náhledy k této problematice?

Dokumenty, které se obsahově váží k problematice klíčových kompetencí, naleznete na níže uvedených webových stránkách. Odkazy se týkají zemí, v nichž je problematice klíčových kompetencí věnována značná pozornost, a zemí, které mohou být pro Českou republiku inspirativní (Anglie, Finsko, Irsko, Slovensko, Nový Zéland). ANGLIE Národní kurikulum (National Curriculum) http://curriculum.qca.org.uk/index.aspx Na těchto stránkách je možné nalézt […]

16.8.2010        |        58 

Zpracovávám závěrečnou práci specializačního studia pro koordinátory ŠVP a potřebuji citovat v použitých zdrojích dvě vaše webové stránky, konkrétně http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/01/manual_kSVP_ZV.pdf S citací www stránek nemám žádné zkušenosti. Mohli byste mi pomoci?

Správná forma citací je následující: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. 2007 [cit. 2010-08-16]. Dostupný z WWW: . Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání [online]. 2005 [cit. 2010-08-16]. Dostupný z WWW: . Obsáhlejší informace týkající se citací naleznete na adrese: http://autori.rvp.cz/obecne-informace/citace

29.7.2010        |        75 

Jak často je třeba provádět vlastní hodnocení školy?

Podle vyhlášky č. 15/2005 Sb., jejíž účinnost skončila 31. 7. 2009, měly školy za povinnost provádět hodnocení své činnosti jednou za rok nebo za dva roky. Nová vyhláška č. 225/2009 Sb., platná od 1. 8. 2009, stanovuje, že školy jsou povinny provádět své hodnocení jednou za tři roky.

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798