Databáze dotazů

735 Výsledků
Jsme nově fungující státní mateřská škola. Existuje nějaký způsob, jakým se dá zjistit, zda náš školní vzdělávací program vyhovuje všem kritériím?

Váš školní vzdělávací program (ŠVP) si můžete vyhodnotit sami s pomocí publikace Autoevaluce mateřské školy (vydalo nakladatelství Tauris). Příloha publikace obsahuje různé inventáře k vlastnímu hodnocení mateřské školy, mimo jiné také arch s kritérii k vyhodnocení vlastního ŠVP.

Při tvorbě ŠVP jsme vycházeli z tříhodinové dotace vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, nevytvořili jsme samostatný předmět, ale zařadili jsme po 1 hodině v 6. r. do Tělesné výchovy, v 7. r. do Občanské výchovy a v 8. r. do Přírodopisu. V roce 2007 došlo ke změně časové dotace vzdělávací oblasti Člověk a zdraví z původních 11 hodin na 10 hodin. Znamená to tedy, že předmět Výchova ke zdraví má již pouze 2 hodinovou dotaci?

Ano. RVP ZV stanovuje minimálně 2 hodiny pro vzdělávací obor Tělesná výchova, vzdělávacímu oboru Výchova ke zdraví logicky náleží 2 hodiny z 10 hodin určených vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Pokud chcete i nadále vyučovat předmět Výchova ke zdraví v původním rozsahu, je třeba využít disponibilní časovou dotaci.

Existuje nějaký elektronický dokument s obsahem učiva víceletých gymnázií v angličtině?

Na stránkách Výzkumného ústavu pedagogického v Praze naleznete anglické překlady dvou základních dokumentů. Pro základní vzdělávání a pro nižší stupeň víceletých gymnázií: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_ZV_EN_final.pdf Pro čtyřletá gymnázia a vyšší stupeň víceletých gymnázií: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_G-anj.pdf

Dotaz se týká inspirace pro reformu – z konceptu které země jsme se inspirovali?

Za základ reformy byl zvolen tzv. participativní model (stát stanovuje základní „pravidla“, školy vzdělávací politiku konkretizují ve svých vzdělávacích programech) respektující tradice a kvality českého školství. Inspirací byly vzdělávací dokumenty edukačně vyspělých evropských zemí (Anglie, Skotsko, Nizozemí, Finsko, Norsko, Rakousko, Maďarsko). „Český“ model reformy je Evropou hodnocen pozitivně (evropská komise, CIDREE).

Jaká jsou vlastně teoretická východiska reformy?

Teoretická východiska reformy se vytvářela v diskusích nad pracemi E. Walterové (zejména: Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě; Vzdělávání v zemích Evropské unie; Tvorba a realizace kurikula v evropské dimenzi, 1998), materiály Střediska vzdělávací politiky při PedF UK (zejména sborník Reformy školství ve střední a východní Evropě), materiály ze sympozií OECD, Rady Evropy, Phare […]

Rádi bychom Vás poprosili o radu ohledně způsobu zařazení Etické výchovy do ŠVP ZŠ. Lze kromě povinného či povinně volitelného předmětu zvolit i tyto možnosti? 1. zařadit očekávané výstupy do jiného (obsahově příbuzného) předmětu 2. rozčlenit a zař

Z vašeho dotazu vyplývá, že máte zřejmě na mysli doplňující vzdělávací obor (DVO) Etická výchova, který byl na základě Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 16.12.2009 nově vložen do části 5.10 Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Toto opatření nabývá účinnosti dnem 1. září 2010 a můžete si jej stáhnout z: http://www.vuppraha.cz/ramcove-vzdelavaci-programy/zakladni-vzdelavani. DVO […]

Nutně bychom potřebovali metodickou příručku “ Cizí jazyky napříč předměty 1. stupně ZŠ“. Jak a kde si ji můžeme objednat?

Publikace na podporu výuky cizího jazyka, které vydal Výzkumný ústav pedagogický v Praze, v tištěné podobě již nejsou k dispozici. Tyto publikace byly zdarma distribuovány na každou základní školu. V současné době je v elektronické podobě naleznete na Cizí jazyk napříč předměty 1. stupně ZŠ: http://cizijazyk.vuppraha.cz/(Cizí jazyk napříč předměty 1. stupně ZЍ) a http://propedeutika.vuppraha.cz/ (Jazyková […]

Dcera navštěvuje školu v zahraničí, je povinné, aby při zkoušce v české škole psala psacím písmem? Zahraniční škola nevyžaduje psací písmo, děti píší tzv. kurzívou.

Psát psacím písmem není povinností, není to určeno žádným legislativním předpisem. Pokud jde o jednorázovou zkoušku, měla by škola organizující přezkoušení respektovat především zvyklosti školy, kde se žák vzdělává, a nevyžadovat něco, co běžně ve škole nepoužívá.

Podle jakých vzdělávacích programů probíhá výuka v základních školách?

Od 1. září 2005 je v platnosti Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV). Dokument je závazný pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání (ŠVP). Je určený všem základním školám (včetně alternativních) i odpovídajícím ročníkům víceletým gymnáziím, včetně těch, které vzdělávají žáky s lehkým […]

Kontakt

Jsme tu, abychom vám pomohli najít odpovědi na Vaše otázky. Obraťte se na nás – společně najdeme nejlepší řešení.
Veronika Sováková
Garant Konzultačního centra
+420 775 148 798