Databáze dotazů
Jak často je třeba provádět vlastní hodnocení školy?
Podle vyhlášky č. 15/2005 Sb., jejíž účinnost skončila 31. 7. 2009, měly školy za povinnost provádět hodnocení své činnosti jednou za rok nebo za dva roky. Nová vyhláška č. 225/2009 Sb., platná od 1. 8. 2009, stanovuje, že školy jsou povinny provádět své hodnocení jednou za tři roky.
Je možné provést změnu v ŠVP tak, aby podle nového ŠVP mohli být vzděláváni žáci celé školy? Jedná se o změnu v učebním plánu pro žáky 3. a 4. roč., kde bychom odebrali 1 hodinu ČJ (která je z disponibilní časové dotace) a tuto hodinu bychom použili pro volitelný předmět. Obsah výuky ČJ v příslušných ročnících by zůstal beze změn.
Této úpravě ŠVP nic nebrání, je však nutné zajistit, aby i po snížení časové dotace předmětu byly na konci vzdělávacího období naplněny veškeré očekávané výstupy definované v RVP ZV.
Jakým způsobem lze do prvního stupně zařadit učivo, které podle výstupů patří do druhého stupně (např. do Matematiky 5. ročník zařadit Zlomky a Desetinná čísla)? Učivo závazné není, ale tady jdeme přes rámec výstupů. Přitom děti učivo bez problémů chápou a jeho zařazení na prvním stupni je nutné- kvůli hodinám, měření apod.
Učivo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) je doporučené, naplnění očekávaných výstupů z RVP ZV je pro školy závazné. Pokud škola zařadí do svého ŠVP očekávané výstupy, které nejsou povinné pro daný stupeň základního vzdělávání (ve vašem případě výstupy definované pro 3. období základního vzdělávání), nic jí v tom nebrání, avšak musí […]
Naši základní školu nyní již druhým rokem navštěvuje chlapec (nyní ukončil 2. ročník), u kterého teprve nyní bylo prokázáno lehké mentální postižení.Od září bude mít asistenta, který je již schválený. Musíme mít kvůli jednomu žákovi ještě jeden ŠVP, který bude zpracovaný podle přílohy RVP ZV? Nebo to stačí jako forma přílohy k našemu stávajícímu ŠVP? Co s časovými dotacemi, protože ty se odlišují?
Pokud je žákovi diagnostikováno LMP, je vzděláván podle IVP, který vychází z RVP ZV (očekáváné výstupy jsou upraveny podle možností a schopností žáka a doporučení poradenského zařízení) nebo může být žák převeden do vzdělávání podle RVP ZV-LMP (potom IVP vychází z tohoto materiálu). V případě individuální integrace škola nemusí mít zpracovaný ŠVP podle RVP ZV-LMP. […]
Hledala jsem informace k Filmové a audiovizuální výchově, která by se od září 2010 na základních školách a gymnáziích měla začít vyučovat jako doplňující vzdělávací obor. Můžete mi sdělit, kde je tento materiál ke stažení? Na stránkách MŠMT ani VUP jsem ho nenašla.
Text vzdělávacího obsahu Filmové/Audiovizuální výchovy jako doplňujícího vzdělávacího oboru bude zveřejněn po podpisu ministra a po vydání Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
Pokud zařadíme etickou výchovu pouze na 2. stupeň základního vzdělávání, musíme ji zapracovat do našeho ŠVP také pro 1. stupeň?
Ne, nemusíte. Doplňující vzdělávací obory (DVO), mezi které byl na základě rozhodnutí MŠMT nově zařazen i obor Etická výchova, nejsou povinnou součástí základního vzdělávání, jeho vzdělávací obsah pouze doplňují nebo rozšiřují. Je tedy plně v kompetenci školy, jakým způsobem a v kterých ročnících bude výuku etické výchovy realizovat.
Potřebujeme vyřešit koncepční problém v naší mateřské škole a nejsme si jistí, jaké řešení je správné. Proto se na Vás obracíme s prosbou o radu. Naše mateřská škola je organizační součástí základní školy zřizované obcí, tedy běžná státní mateřská škola. Rodiče některých dětí zapsaných v naší mateřské škole požadují, abychom do vzdělávání a každodenní činnosti zařadili křesťanské prvky. Mají na mysli modlitby, křesťanské symboly na stěnách, činnosti v souvislosti s křesťanským kalendářem, půst, pracovní listy s křesťanskou tématikou, biblické příběhy, náboženské písně apod. Pořebujeme najít způsob, jak rodičům aspoň částečně vyhovět, i když jsme škola zřizovaná státem a ne církví. Podle našeho názoru se totiž nejedná o křesťanské prvky zařazené do vzdělávání v běžné mateřské škole, ale o vzdělávání plně křesťansky zaměřené.
Pokud vaše škola není církevní mateřskou školou, křesťanské prvky, jak je uvádíte, do hlavní činnosti mateřské nepatří. Rozhodnete- li se vyhovět rodičům, pak by výuka náboženství měla probíhat mimo dobu provozu, pouze pro děti, jejichž rodiče si to budou přát, a to formou zájmového kroužku, který budou hradit rodiče. Vyučujíce v tomto kroužku by pak […]
V rámci projektu Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost vytváříme vlastní podpůrný materiál pro výuku Informatiky pro 4.a 5. ročník ZŠ. Chtěli bychom se zeptat: 1. Který tip logolinku máme pro publikaci použít a kde se má vyskytovat? 2. Zda má být v publikaci uvedeno z jakých peněz je hrazena a kde tuto informaci uvést? 3. Jestli musí být v publikaci zapsáno, že je v souladu s ŠVP naší školy (a popřípadě kde)? 4. Co všechno by mělo být v takto nově vytvořeném učebním materiálu uvedeno (autor, rok výroby, tisk …)? V případě, že nám nejste schopni dát odpověď na některý z našich dotazů, budeme vděčni za informaci, kam se obrátit.
Užití logolinku v rámci projektů OP VK je řešeno v manuálu vizuální identity (http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/manualy-vizualni-identity). Jednotlivé logolinky jsou uvedeny na stránkách MŠMT – http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/logolinky-op-vk. Užití jednotlivých verzí manuálu vizuální identity je upraveno v Opatření, kterým byla vašemu projektu přiznána podpora z prostředků OP VK. V některých opatřeních je zafixováno užití manuálu platného k datu vydání Opatření, […]
Rádi bychom v naší mateřské škole nabídli rodičům výuku angličtiny. Máme možnost získat lektorku-rodilou mluvčí a zároveň pedagožku. Protože s výukou angličtiny nemáme zatím zkušenost, chceme se zeptat, jak zorganizovat výuku tak, aby si z ní děti odnesly co nejvíce. Má probíhat dopoledne nebo odpoledne? Jak často? Kolik dětí by se mělo účastnit jedné lekce?
V první řadě je třeba si uvědomit, co od aktivit nabízených v mateřských školách v rámci seznamování dětí se základy angličtiny můžeme očekávat a v čem je třeba spatřovat hlavní efektivitu setkávání se s cizím jazykem již od raného věku dítěte. V žádném případě se dítě v běžné mateřské škole nenaučí mluvit plynně anglicky. Jde […]
Jakou podobu by měly mít „záznamy o dítěti“ a jak často bychom měli zaznamenávat, na jaké úrovni jsou dovednosti jednotlivých dětí?
Smyslem pedagogického hodnocení dítěte v mateřské škole je, že učitelka průběžně sleduje, jak se dítě vyvíjí, jak se zdokonaluje ve svých dovednostech, jak si při hrách a běžných činnostech vede, jak se cítí; učitelka vyhodnocuje, zda a jaké pokroky ve vzdělávání dítě dělá, popř. nedělá, co se mu daří či co mu naopak činní problémy. […]