10.5.2010        |        67 

Je možné při výuce cizího jazyka spojit výuku dvou skupin žáků, přičemž každá skupina je z jiného ročníku? Jde konkrétně o situaci, kdy by mělo dojít ke spojení celé třídy žáků 8. ročníku (15 dětí; cizí jazyk by se vyučovali jako začátečníci – 2. cizí jazyk) a skupiny žáků 9. třídy (7 dětí; cizí jazyk by se vyučovali jako pokročilí – 1. cizí jazyk).

Organizačně je možné i toto řešení, legislativně takovému postupu nic nebrání, ale obsahuje řadu úskalí. Je velmi neobvyklé spojit žáky 9. ročníku navštěvující výuku 1. cizího jazyka již několik let se začátečníky (8. ročník, 2. cizí jazyk). Jedná se vlastně o dva různé předměty vyučované současně, přičemž se nejedná o integraci. Pro pedagoga bude vedení […]

4.5.2010        |        92 

Je možné vyučovat v každém pololetí jiný předmět? Mám na mysli např. následující situaci: v 1. pol. 8. ročníku Přírodopis (učivo savci) a Výchova ke zdraví; ve 2. pol. integrovaný předmět Člověk a zdraví (anatomie a fyziologie člověka se zaměřením na zachování zdraví jednotlivých orgánových soustav i organismu jako celku, tj. Přírodopis + Výchova ke zdraví).

Ano, je možné mít v průběhu jednoho školního roku v každém pololetí jiný vyučovací předmět s odlišným názvem. Tuto skutečnost je však pochopitelně třeba zaznamenat v ŠVP.

30.4.2010        |        69 

Pokud sestavujeme učební plán pro třídy s rozšířenou výukou jazyka od 3.ročníku v rámci samostatného ŠVP, je potřeba „vymyslet“ k tomu 1. a 2. ročník tak,aby souhlasily hodiny za celý 1. stupeň, i když v ŠVP tyto ročníky nemáme?

Obecně se doporučuje, aby při stanovení časových dotací v učebním plánu v případě ročníků daného stupně vzdělávání, které škola nerealizuje, byla zohledněna maximální týdenní hodinová dotace pro tyto nerealizované ročníky (pro 1. i 2. ročník 22 hodin týdně). Tím bude zaručeno, že žáci přicházející z jiných škol nepřekročí celkovou povinnou dotaci na daném stupni – […]

30.4.2010        |        86 

Existují nějaké šablony pro tvorbu školních vzdělávacích programů pro základní vzdlávání?

Žádné šablony, podle kterých by bylo možné tvořit a upravovat školní vzdělávací programy (ŠVP), vytvořeny nebyly a k dispozici nejsou. Pomocníkem při tvorbě ŠVP může být Manuál pro tvorbu ŠVP, který vydal Výzkumý ústav pedagogický v Praze a který je v elektronické verzi dostupný na http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/01/manual_kSVP_ZV.pdf.

27.4.2010        |        114 

Jak postupovat při integraci žáka s lehkým mentálním postižením do běžné ZŠ v rámci individuální integrace? Vzdělává se dle RVP pro ZV, nebo dle RVP pro ZV – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením? Pokud by se vzdělával dle přílohy RVP, jak by se řešila jiná časová dotace jednotlivých předmětů? Lze vzdělávat dle přílohy RVP pouze v některých předmětech? Je přeci nutno, aby mohlo být žákovi povoleno vzdělávaní dle přílohy RVP, diagnostikovat mu lehké mentální postižení. V tom případě se ale má vzdělávat ve všech oblastech dle této přílohy, nikoliv pouze ve vybraných (např. matematika český jazyk). Potom je integrace v rámci běžné ZŠ téměř nemožná – absence speciálních pedagogů, velký objem učiva a tím pádem velmi málo času na individuální práci s jednotlivými žáky, řešení rozvrhu a zabezpečení odlišných časových dotací pro daného žáka. Toto je vůbec nejdiskutovanější téma v rámci našeho studia, protože každý říká naprosto něco jiného, též v publikacích se hovoří protichůdně. A konkrétní úprava v legislativní parametrech chybí. Děkuji za odpovědi.

Informace ke vzdělávání žáků v rámci individuální integrace na ZŠ hlavního vzdělávacího proudu byla již několikrát zveřejněna na metodickém portálu VÚP. Při vzdělávání žáků formou individuální integrace je škola povinna zajistit podmínky pro vzdělávání takového žáka(materiální, personální organizační). Zde je přehled legislativních předpisů, ze kterých se vychází při IVP. Školský zákon § 16 odst. 6 […]

27.4.2010        |        70 

Co má být zapsáno v třídní knize, jestliže byl vyučující dané hodiny nemocen a při zastupování tohoto pedagogického pracovníka bylo určeno, že bude prováděn pouze dozor nad žáky. Je tato situace upravena nějakým konkrétním předpisem?

Ne, tato situace není upravena žádným předpisem ani pokynem. Je plně v kompetenci školy, jakým způsobem v třídní knize eviduje, zda jde o odborně suplovanou hodinu nebo pedagogický dozor.

27.4.2010        |        104 

Dobrý den, dostal se mi do rukou letáček KURIKULUM G, profil projektu, využívám tedy e-mailové poradny. Máme u nás na gymnáziu následující problém. Vyučující naukových předmětů mají pocit, že RVP G je co do obsahu učiva stejně obsáhlý jako dřívější osnovy. Jedná se především o vyučující biologie. Chci se jen ujistit, zda je nutné probírat všechno učivo tak, jak tomu bylo dříve nebo zda je na zvážení vyučujících, na kterém učivu budou naplňovat jednotlivé výstupy. Uvedu příklad: Biologie bakterií Učivo – Stavba a funkce bakterií. Mám zato, že je na vyučujících, do jakých podrobností budou se studenty probírat stavbu bakterií a kolik druhů bakterií budou zmiňovat. Jde mi o uklidnění obav u vyučujících, kteří mají pocit, že nemohou danou látku stihnout se studenty probrat.

RVP G neurčuje hodinovou dotaci jednotlivým oborům oblasti Člověk a příroda ani podrobnosti v rámci obsahu učiva. Stanovuje závazné očekávané výstupy a učivo. Rozsah učiva pro jednotlivé vyučovací předměty, které v rámci učebního plánu v ŠVP vzniknou, stanovuje škola v učebních osnovách jednotlivých předmětů. Tato konkretizace uvedená v ŠVP je pro školu závazná. Škola může […]

26.4.2010        |        101 

Máme žáka s diagnostikovanou LMD. Je třeba vytvořit celý nový ŠVP pro tohoto žáka, nebo jenom některé jeho části (PT, uč. plán, osnovy, hodnocení) bez charakteristiky školy apod.)?

V případě vzdělávání žáka s LMP formou individuální integrace je třeba vypracovat, v součinnosti s SPC a na základě jejich doporučení, individuální vzdělávací plán. Podle stupně postižení bude vzdělávací obsah pro žáka upraven a bude vycházet z Přílohy RVP ZV upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Žádný předmět nemůže být vynechán. Předměty s převažujícím […]

21.4.2010        |        73 

Od září 2010 byla do rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) začleněna Etická výchova jako další doplňující vzdělávací obor (DVO). Na naší škole vyučujeme Etickou výchovu již od září 2008. Je nutné přepracovat učební osnovy tohoto předmětu podle pojetí uvedeného v RVP ZV?

Doplňující vzdělávací obory (DVO), mezi které byl na základě rozhodnutí MŠMT nově zařazen i obor Etická výchova, nejsou povinnou součástí základního vzdělávání, jeho vzdělávací obsah pouze doplňují nebo rozšiřují. Škola se tedy může sama rozhodnout, zda tuto možnost využije či nikoli. Stejně tak vzdělávací obsah DVO Etická výchova, zařazený do RVP ZV, není pro školu, […]

21.4.2010        |        55 

Jsme nově fungující státní mateřská škola. Existuje nějaký způsob, jakým se dá zjistit, zda náš školní vzdělávací program vyhovuje všem kritériím?

Váš školní vzdělávací program (ŠVP) si můžete vyhodnotit sami s pomocí publikace Autoevaluce mateřské školy (vydalo nakladatelství Tauris). Příloha publikace obsahuje různé inventáře k vlastnímu hodnocení mateřské školy, mimo jiné také arch s kritérii k vyhodnocení vlastního ŠVP.

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798