15.6.2022        |        109 

Dobrý den, od září 2022 přecházíme na nové ŠVP s rozšířenou informatikou a současně s tím děláme i změny v učebním plánu v jiných předmětech. Abychom sladili starý a nový ŠVP potřebujeme na jeden rok přechodné ŠVP. Na školením nám říkali, že je možné stručně sepsat jen to, co se v učivu, školních výstupech bude lišit od nového ŠVP pouze na jednu stranu A4 a přiložit jako dodatek nového ŠVP. Je to tak správně? A je možné mít v tomto přechodovém roce i jiný učební plán (než byl ve starém i novém ŠVP)? – Například: letošní 6.roč. absolvoval psaní všemi deseti podle starého plánu v 6. třídě, ale podle nového tento předmět posouváme do 7. roč. – měli by ho tedy znovu. My jim ale místo toho chceme přidat hodinu matematiky, protože měli v 6. roč. o hodinu M méně, než bude podle nového. Je to možné nebo musíme tuto hodinu M navíc dát třeba formou semináře? Stejný problém máme i v 8. roč. s hodinovou dotací dalšího cizího jazyka, protože přecházíme z formátu 2+2+2 na 3+3. Letošní sedmáci by tedy měli 8 hodin němčiny, my bychom ale potřebovali u nich \“dohnat\“ např. ČJ a pracovní výchovu. Můžeme u přechodového roku změnit ŠUP? Předešlá koordinátorka ŠVP u nás na škole mi říkala, že to nelze a že musíme toto učivo dobrat v těchto předmětech – např., že v jedné hodině NJ se budou učit učivo českého jazyka. – to mi přijde zvláštní. Jak to máme vyřešit? Děkuji mnohokrát za odpověď.

Dobrý den, úpravou RVP ZV z roku 2021 se změnilo i ustanovení kapitoly 11, která mimo jiné popisuje i postup při přechodu na nový ŠVP z důvodů inovací, které popisujete. V RVP ZV je uvedeno: „Inovacemi ŠVP, které vycházejí ze zkušeností z realizace ŠVP nebo změn ve škole samotné (na základě hodnocení podmínek, průběhu a […]

15.6.2022        |        87 

Prosím o informaci, kde je uveřejněno Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2021). Nejlépe odkaz ke stažení \“Opatření…\“

Požadovaná text je k dopozici na stránklách MŠMT: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/opatreni-ministra-skolstvi-mladeze-a-telovychovy-informatika

15.6.2022        |        130 

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, kam zapsat v InspIS ŠVP (zcela nově vytvořený) postupný náběh (v roce 2022/23 se ve 4., 6. a 7. ročníku se bude vyučovat podle nového ŠVP, v 5., 8. a 9. ročníku podle současného ŠVP) – do poznámek pod učebním plánem?

Možné řešení je, že v InspIS ŠVP budete mít původní (dobíhající verzi) vašeho ŠVP a nově vytvořenou verzi ŠVP (v souladu s RVP ZV verze 2021). Náběh popíšete v samostatném dokumentu, kde pro jednotlivé školní roky popíšete, které ročníky se v daném školním roce budou vzdělávat podle dobíhajícího ŠVP a které podle nového ŠVP. Uvedete […]

13.6.2022        |        194 

Dobrý den, chci se zeptat zda je ŠVP ZV-LMP totéž jako ŠVP ZV s minimálními výstupy? Tvoříme nový vzdělávací program a nenašli jsme v učitelském sboru v tomto shodu. Máme žáky s ment. postižením a v jejich doporučeních ŠPZ je u některých uvedeno vzdělávání dle LMP, u některých dle min. výstupů – byť mají stejné diagnózy i stupně PO. Jak jsme zjistili ani v širší pdg. obci není v tomto jednoznačný názor. Děkuji 

Ano, vzdělávací program označovaný před rokem 2016 jako „příloha RVP ZV – LMP“ je v současné době nahrazen mimimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření (MDÚ) v textu RVP ZV. V obsahu MDÚ jsou oproti „příloze“ ale dohledatelné některé změny.

13.6.2022        |        78 

Dobrý den, existuje nějaký metodický pokyn při přestupu nesprávně zařazeného žáka (např. ze 4. až 7. ročníku) ze základní školy zřízené podle §16 odst. 9 ŠZ, vzdělávajícího se podle RVP ZV s minimálními výstupy, na běžnou základní školu s RVP ZV? Jak by měly SPC a základní školy v takovém případě postupovat? Děkuji

Přestup žáka ze školy zřízené podle §16 odst. 9 školského zákona je vždy realizován podle možností a potřeb žáka na základě speciálně pedagogické i pedagogické diagnostiky. Žákovi s LMP i nadále bude s největší pravděpodobností doporučeno podpůrné opatření, které spočívá v úpravě výstupů ze vzdělávání. Lze předpokládat, že tato úprava bude korespondovat s minimální doporučenou […]

13.6.2022        |        64 

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda u žáka s LMP ve 3. stupni PO (1. stupeň): 1) Je možné nahradit 1. cizí jazyk obsahem jiného vzdělávacího předmětu, popřípadě se zaměřit na posílení ČJ. 2) Může v této časové dotaci pracovat jen s AP? 3) Počítá se toto posílení do disponibilních hodin? 4) Co s 1. cizím jazykem pokud žák přijde na 2. stupeň – bude muset mít tento žák od 6. třídy 1. cizí jazyk nebo ho může mít nahrazený pořád např. ČJ a v těchto hodinách s žákem pracuje AP. 5) Stejný dotaz se týká žáka s PO3 s LMP a 2. cizím jazykem (žák 2. stupně) a prací v této nahrazené hodině pouze s AP.

1) U žáka s LMP ve 3. stupni podpůrných opatření je na základě doporučení školského poradenského zařízení možná náhrada vzdělávacího obsahu jednoho vzdělávacího oboru za vzdělávací obsah jiný. Tedy i náhrada cizího jazyka za obsah jiného vzdělávacího oboru. 2) Za realizaci výuky je vždy odpovědný učitel, asistent pedagoga je osobou, která pracuje pod jeho vedením. […]

7.6.2022        |        1548 

Dobrý den, prosím o odpověď, zda je možné zavést výuku nové informatiky tímto způsobem. Od 1. 9. 2022 zahájíme postupný náběh podle metod. pokynu bod c) – 4. roč. řádně, 6. + 7. roč. bez návaznosti s vypracováním přechodného období, 5., 8. a 9. roč. podle starého ŠVP. Zvolili jsme modelový ŠVP Nebojácně vpřed. Je možné, abychom od 1. 9. 2022 v 6. i 7. ročníku vyučovali učivo určené pro 6. ročník v modelovém ŠVP, když není návaznost? Pak by to znamenalo, že žáci 7. ročníku neprojdou obsahem učiva 9. ročníku, což bychom uvedli v přechodném ustanovení. Nebo je třeba, aby žáci v 7. ročníku začali učivem určeným v ŠVP pro 7. ročník? Zároveň nevím, zda správně chápu úpravu výstupů v přechodném období. Je to tak, že budeme vyučovat v celém rozsahu platného ŠVP v jednotlivých ročnících a vyznačíme pouze ty výstupy ŠVP, které pouze nebudeme klasifikovat, ale budou realizované? Nejedná se tedy o redukci učiva v ročnících, pro které je třeba stanovit přechodné ustanovení? 

Dobrý den,        vámi navrhovaný a popsaný model je určitě možný a v pořádku. Pro žáky, u nichž nebude navazovat učivo bychom, po shlédnutí tematického vymezení vámi použitého modelového ŠVP, navrhovali vytvořit přechodné ŠVP pro 7. – 9. ročník tak, že vynecháte témata, která nejsou nutná pro splnění RVP (robotické stavebnice a projekty). […]

31.5.2022        |        236 

Potřebovala bych si ujasnit výuku Wordu a PowerPointu v informatice (na nižším i vyšším gymnáziu). Můžeme v novém ŠVP ponechat výuku (alespoň základů) Wordu a PowerPointu v hodinách informatiky? Nebo je musíme učit v jiných předmětech, protože informatika by se nyní měla primárně věnovat rozvoji informatického myšlení. Naším cílem je studenty naučit základní používání, které pak využijí při tvorbě projektů (v předmětech mimo informatiku) a SOČek. Děkuji za odpověď.

Vámi popsaná varianta je naprosto relevantní. Jen bychom doporučili neučit kancelářské programy (mít je jako cíl), ale využít je pro tvorbu Vámi zmiňovaných projektů a SOČek tak, aby si žáci osvojili jejich základní funkce a základní typografická pravidla tím, že budou vše používat v reálných situacích („referát“ na ČJ bude mít stejná pravidla jako v […]

31.5.2022        |        57 

Od školního roku 2022/23 chceme do výuky zavést rozšíření výuky ICT dle nového RVP. Řešíme otázku, zda je administrativně správným postupem zavést posílení ICT \“skokově\“ pro všechny ročníky zároveň (od 4. do 9. ročníku), tak, aby byla splněna podmínka poskytování ICT ve všech předepsaných ročnících nejpozději k roku 2023, resp. 2024. Děkuji za odpověď

Je možné provést posílení informatiky tzv. skokově. Pokud budete zavádět informatiku do všech ročníků od příštího či přespříštího školního roku, nepůjde to ani jinak. Je nutné aby nejpozději od 1.9.2024 probíhala výuka informatiky dle revidovaného rvp z r. 2021 ve všech ročnících druhého stupně (na prvním stupni o rok dříve).        

25.5.2022        |        267 

Musí být v ŠVP běžné základní školy zahrnut i tematický okruh Zdravotní tělesná výchova (jako adekvátní náhrada povinné tělesné výchovy)?

Pochopení celého problému začleňování zdravotní tělesné výchovy do výuky je trochu komplikované v tom, že charakteristika vzdělávacího oboru Tělesna výchova nebyla při změnách RVP ZV v roce 2016 a 2017 (společné vzdělávání), ani při změnách v roce 2021 (Informatika) aktualizována ve vazbě na změny školského zákona, vyhlášku č. 27/201 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků […]

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798