21.12.2022        |        507 

Dobrý den. Od 1. 9. 2023 budeme učit na 1. stupni podle revidovaného RVP ZV. Tato změna se týká i zavedení předmětu informatika v 4. ročníku od 1. 9. 2023? Je to tak dobře? 

Ano, od 1. 9. 2023 je výuka informatiky (s novým obsahem a navýšenou časovou dotací) na 1. stupni ZŠ dle RVP ZV 2021 povinná. Zavedení předmětu informatika od 4. ročníku je tedy v pořádku.

9.11.2022        |        1006 

Dobrý den, jsem koordinátor ŠVP. Tápeme ohledně výstupů a učiva ve vlastivědě ve 4. a 5. třídě týkajících se dějin. V RVP (po škrtech) jsou pro 2. období pro oblast Člověk a jeho svět tyto výstupy:

– pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy

– využívá knihovny, sbírky muzeí a galerií jako informační zdroje pro pochopení minulosti

– srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik.

Když jsem porovnávala ŠVP asi dvaceti různých škol, jsou tam v rozpracovaných výstupech a následně učivu veliké rozdíly. Zhruba polovina škol se věnuje na prvním stupni historii od pravěku po současnost (mají učivo např. Nejstarší osídlení naší vlasti, způsob života Slovanů, Velká Morava, český přemyslovský stát, počátky křesťanství – Cyril a Metoděj., Český stát, Karel IV., Jan Hus- české země v době husitství. Nástup Habsburků, Marie Terezie a Josef II.) Druhá polovina škol to pojala zase jinak (Učivem např. báje, mýty, pověsti, orientace v čase a určování času, dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, proměny způsobu života v našem regionu). Je pro nás jako pro málotřídní školu zásadní, jak hluboko má učivo vlastivědy zasahovat a překvapuje mě, jak veliké rozdíly mezi školami jsou. Ptám se, jestli je opravdu pouze na škole, jak tyto konkrétní výstupy z RVP pojme. Chtěla bych ujištění, že česká školní inspekce nebude kritizovat, že bychom přehled dějin na 1. stupni vypustili. 

Při tvorbě ŠVP se řídíte očekávanými výstupy, které jsou povinné. Podstatné je vzít také v úvahu charakteristiku vzdělávací oblasti, kde je uvedeno: V tematickém okruhu Lidé a čas se žáci učí orientovat v dějích a v čase. Poznávají, jak a proč se čas měří, jak události postupují v čase a utvářejí historii věcí a dějů. […]

1.11.2022        |        400 

Dobrý den, máme v péči mimořádně nadaného chlapce, který je nyní ve 4. třídě (má vypracováno IVP, dochází k obohacování učiva). Jeho rodiče aktuálně vznesli dotaz, zda je možné, aby jejich syn už nyní vykonal přijímací řízení na osmileté gymnázium a nastoupil tak případně na gymnázium s ročním předstihem. V praxi by to znamenalo, že by přeskočil 5. třídu. Je toto vůbec možné a pokud ano, tak jakým způsobem v takovém případě postupovat. Předem děkuji za odpověď. 

Aby žák mohl konat jednotnou přijímací zkoušku a případně být přijat na osmileté gymnázium, musí být žákem pátého ročníku ZŠ. Zákonný zástupce požádá ředitele základní školy o zařazení do vyššího (pátého) ročníku. Více postup přeřazení popisuje §30 a §31 Vyhlášky 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných viz níže. S […]

19.10.2022        |        430 

Zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem dle § 84 ŠZ – v aktuálně platném RVP je bez možnosti ucházet se o studium v případě, že uchazeč pouze prospěl ve 2. pololetí posledního maturitního ročníku – platí ŠZ ? – §84 odst. 3

Lze někde najít uváděný prováděcí právní předpis? Nám se to nepodařilo.  Podání přihlášky (obor s talentovou zkouškou nebo bez ní) – uchazeč již v termínu podání přihlášky musí mít mat. vysvědčení nebo výuční list, případně úspěšně ukončené 2. pololetí 4. ročníku nebo se může přihlásit i uchazeč posledního ročníku SŠ (koná MZ a ZZ až květen-červen) ? Stačí pak, když splní podmínky k datu zahájení studia zkráceného oboru (1.9.) stejně jako je tomu u nástavbového studia?

Možnost přihlásit se ke zkrácenému studiu pro získání středního vzdělání s výučním listem ( § 84 školského zákona) mají uchazeči kteří: prospěli ve druhém pololetí posledního ročníku oboru vzdělání s maturitní zkouškou, nebo kteří získali střední vzdělání s výučním listem v jiném oboru vzdělání. Prováděcím právním předpisem je vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání […]

12.10.2022        |        246 

Dobrý den, chtěli bychom podat přihlášku na konzervatoř a na osmileté gymnázium. Je to možné a je to možné udělat na jednom formuláři? Děkuji za odpověď.

Každý uchazeč může podat až dvě přihlášky na školy s talentovými zkouškami a konzervatoře do 30. listopadu a až dvě přihlášky na školy bez talentových zkoušek do 1. března. Přihlášky na školy s talentovými zkouškami se podávají na modrém formuláři označeném, že jde o přihlášku na školy s talentovými zkouškami a konzervatoře, pro denní studium […]

16.9.2022        |        655 

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, kolik je v běžné třídě povolený maximální počet dětí s PO2, resp. s PO3. Ve třídě je asistentka pedagoga (NFN na dítě s PO3). Dítě s PO3 je 1, celkový počet dětí je 22. Kolik je maximální doporučený (povolený) počet dětí s PO2 v dané třídě? Děkuji

Dle § 17 odst. 1 vyhlášky č.27/2016 Sb.o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných se může ve třídě, oddělení nebo studijní skupině vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně, a to s přihlédnutím ke skladbě těchto podpůrných opatření a povaze speciálně vzdělávacích potřeb žáků. Vyhláška č. […]

14.9.2022        |        210 

Vážení, dovoluji se na obrátit na Vás s dotazem, zda musí střední škola ohlásit (registrovat) na MŠMT (a případně v jaké sekci) zařazení nového studijního programu (RVP) nebo zda stačí tuto informaci pouze uvést při tvorbě ŠVP. Škola například vyučuje v programu 65-41-L/01 Gastronomie a chtěla by zavést nový příbuzný program v nástavbovém studiu. Jaké musí splnit zákonné ohlašovací požadavky pro MŠMT pro zavedení nového studijního programu?

To, jaké obory vzdělání bude každá škola nabízet a vzdělávat dle nich je podchyceno v Rejstříku škol a školských zařízení.  O zapsání každého dalšího oboru vzdělání se musí žádat a žádost se nejdříve posílá (do konce září pro školní rok následující) odboru školství příslušného krajského úřadu. K této žádosti vydá KÚ stanovisko, které musí být […]

22.7.2022        |        1599 

Chtěla jsem se zeptat, na předmět Výchova ke zdraví – zda je nutné mít ho jako povinný předmět nebo ho lze plnit v jiných předmětech? A pokud ano, jak dostanu RVP ZV výstupy do daného předmětu v programu INSPIS. 

Povinné jsou při tvorbě ŠVP minimální časové dotace uváděné pro dané vzdělávací obory v rámcovém učebním plánu RVP ZV a očekávané výstupy vymezené ve vzdělávacích oborech. O tom, jaký vyučovací předmět bude zařazen do učebního plánu ŠVP, rozhoduje škola. Z výše uvedeného vyplývá: – nemusí být vytvořen samostatný vyučovací předmět Výchova ke zdraví (či jinak […]

30.6.2022        |        745 

Dobrý den chtěl bych se zeptat na náplň práce Asistenta pedagoga, který má nastoupit k žákovi do 1. třídy. Dle doporučení poradny by rozsah jeho přímě pedagogické činnosti měl být 30 hodin, ale rozsah výuky dle rozvrhu třídy je 22 hodin. Co by měl tedy AP ve zbývajících hodinách dělat, aby naplnil rozsah požadované PPČ ? A druhá část dotazu, jak lze řešit situaci na II. stupni, kde v různých ročnících máme dva žáky s AP v rozsahu 20 hodin, z toho PPČ je 18 hodin. Logicky zaměstnáme jednoho AP a tyto dvě 1/2 úvazku složíme (mít 2 AP na 2X 1/2 úvazku mi příjde jako holý nesmysl) = 36 hodin PPČ. Rozvrhy v těchto třídách ovšem čítají 32 hodin. Jak máme tedy dle poradny zajistit požadovaný rozsah PPČ ?? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1) Asistent pedagoga na základě rozhodnutí ředitele školy může hodiny přímé pedagogické činnosti nad rozsah výuky prvního ročníku realizovat i mimo tuto vymezenou dobu výuky. Příkladem takových činností může být podpora žáka při jeho účasti v aktivitách organizovaných školou mimo dobu vyučování (doučování, kroužky organizované školou, školní družina atd.). 2) Pokud školské poradenské zařízení doporučilo […]

15.6.2022        |        1442 

Dobrý den, mám několik dotazů: 1. Je v pořádku, že podle revidovaného ŠVP začneme učit na naší škole od 1. 9. 2022 a to tak, že novou INF budeme realizovat v 4. až 7. ročníku, 8. a 9. ročník chceme nechat \“doběhnout\“ podle starého učebního plánu, tzn. bez INF. Podmínka, že se celý 2. stupeň začne učit podle revidovaného ŠVP od 1. 9. 2024, bude dle mého splněna. 2. Revidované ŠVP máme v úmyslu vydat jako novu verzi ŠVP platnou od 1. 9. 2022 pro celou školu. Součástí této nové verze našeho ŠVP bude i \“dobíhající\“ učební plán pro již zmiňovaný 8. a 9. ročník + k tomu vysvětlení, pro které ročníky a v jakém školním roce zmiňovaný plán platí. Je to takto možné? Rádi bychom se vyhnuli situaci, kdy budeme mít na škole dvě verze ŠVP. 3. K dokumentaci žáka: Je v pořádku, že v dokumentaci žáka bude uvedeno, že žák byl vzdělávaný podle ŠVP, který byl platný od 1. 9. 2012 a najednou se tam objeví, že je vzděláván podle ŠVP, který bude platný od 1. 9. 2022? Děkuji za odpovědi.

Dobrý den, k otázkám postupně: 1) Ano, je to v pořádku. 2) Vydání nové verze je v pořádku, je však zbytečné a zmatečné do něj včleňovat starý, dobíhající učební plán (a osnovy). Zcela stačí a je v pořádku, když k novému ŠVP přiložíte jednoduchou stránku se sdělením, že v tom a tom školním roce se […]

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798