20.5.2011        |        110 

Doslechla jsem se, že od roku 2010 je do škol povinně zavedeno finanční vzdělávání. Proto bych se ráda zeptala, ve které vyhlášce/zákoně je tato problematika uvedena a zda-li jsou stanoveny osnovy, jaká látka by měla být na základních i středních školách probírána a kterou by žáci měli ovládat. Také by mě zajímalo finanční vzdělávání pedagogů v oblasti financí a seznam škol, ve kterých se finanční vzdělávání učí (např. jako volitelný předmět) – pokud jej vedete.

Stěžejním dokumentem pro finanční vzdělávání je Národní strategie finančního vzdělávání (2010) a Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (2007), který obsahuje Standardy finanční gramotnosti. Ty vymezují cílový stav úrovně finanční gramotnosti pro základní vzdělávání (zvlášť pro 1. stupeň a pro 2. stupeň) a pro střední vzdělávání (ten odpovídá úrovni finanční gramotnosti dospělého […]

20.5.2011        |        74 

Ráda bych se zeptala, jak chápat portfolio v pedagogice?

Výraz portfolio pronikl do pedagogické terminologie z ekonomie. Většinou je porfolio zmiňováno v souvislosti se žáky (žákovské portfolio), může se však jednat i o portfolio učitelské či ředitelské. Portfolio je soubor různých produktů žáka (případně učitele či ředitele), dokumentující jeho práci a vývoj. Portfolia jsou podkladem pro hodnocení žáků v řadě různých situací. Používají se […]

13.5.2011        |        74 

ŠVP naší školy obsahuje ve formě příloh dokumenty, které se týkají environmentální výchovy a prevence sociálně patologických jevů. Určují cíle, hlavní úkoly a jejich plnění, plány aktivit, vymezení tematických bloků ve výuce atd… Dotaz zní, zdali je lepší tento způsob, anebo uvedené dokumenty v ŠVP pouze zmínit jednou či dvěma větami a raději je zařadit do vnitřních směrnic.

Pokud máte na mysli školní program EVVO a školní program prevence sociálně patologických jevů, můžete zvolit jeden z níže uvedených způsobů: 1) buď je zpracujete jako samostatné dokumenty a v ŠVP uvedete na tyto dokumenty odkaz; 2) nebo se části, týkající se dlouhodobých cílů školního programu EVVO a školního programu prevence sociálně patologických jevů stanou […]

12.5.2011        |        67 

Je škola povinna umožnit pokračování povinné školní docházky žákovi, který již absolvoval 9 let? Sedmý ročník opakoval, nyní končí 8. ročník a má problémy s opakovanými absencemi.

Pokračování v základním vzdělávání po splnění povinné školní docházky upravují §55 a § 165 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon). Žák, který splnil devět let povinné školní docházky, může pokračovat ve vzdělávání v základní škole na základě žádosti, kterou podá jeho zákonný zástupce k řediteli příslušné základní školy. Pokračování v základním vzdělávání je po splnění […]

11.5.2011        |        76 

Na naší základní škole se rozhodujeme o povinném zavedení druhého cizího jazyka v příštím školním roce 2011/12 pro žáky 7. ročníku, abychom v dalším školním roce v 8. ročníku nemuseli využívat tříhodinové dotace, ale mohli setrvat u 2 hodin týdně.Proto zjišťujeme, zda se neplánuje změna a skutečně v roce 2012/13 musí být povinně zavedena výuka 2. cizího jazyka.Kdyby bylo možné, že nadále zůstane povinnost druhý jazyk nabídnout a vyučovat pouze zájemce, raději bychom toto zavedení odložili.

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Další cizí jazyk (dále jen DCJ) je do školního roku 2011/2012 (včetně) realizován jako volitelný. Povinností školy je nabídnout tento vyučovací předmět žákům nejpozději v 8. ročníku, žáci si ho však nemusí vybrat. O postavení vzdělávacího oboru Další cizí jazyk od roku 2012/2013 v RVP ZV zatím není rozhodnuto. VÚP vydal […]

3.5.2011        |        76 

Je možné očekávaný výstup z RVP ZV pro druhý stupeň (3.období) přesunout na první stupeň (druhé období)? Jak máme postupovat a co je třeba učinit, abychom se vyvarovali výtky ČŠI?

Takový posun je v zásadě možný, i když ne zcela obvyklý, protože jde o posun výstupu (výsledku vzdělávání), který mají žáci běžně zvládat na úrovni 9. ročníku, o čtyři ročníky níže. Protože je třeba zachovat obsahovou návaznost a respektovat věkové možnosti žáků, vidíme v podstatě tyto důvody pro navrhovaný přesun (možnosti řešení): 1. Jde o […]

25.4.2011        |        59 

Máme v našem ŠVP zpracovávat očekávané výstupy pro komorní, souborovou a orchestrální hru? Např. Dechový orchestr, je to samostatný vyučovací předmět v rámci různých vzdělávacích zaměření a složení žáků je věkově i nástrojově nesourodé. Máme vypracovávat pro takovéto předměty samostatné očekávané výstupy po jednotlivých ročnících?

Nejprve je třeba si sjednotit a užívat správnou terminologii – tedy nejde o zpracování očekávaných výstupů (ty jsou součástí RVP ZUV), nýbrž školních výstupů nebo ročníkových výstupů, výstupů předmětu apod. Druhou věcí je zpracování vzdělávacího obsahu pro vyučovací předmět – ať se jedná o komorní, souborovou či orchestrální hru. Zde platí jasné pravidlo, pokud se […]

20.4.2011        |        72 

Je autoevaluace školy za stávajících podmínek povinná? A jak často?

Ano, vlastní hodnocení školy je za současných podmínek povinné, školám ho ukládá školský zákon (§ 12, odst. 2 Sb.). Dne 10. července 2009 byla ministryní školství, mládeže a tělovýchovy schválena novela č. 225/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy. Tato novela […]

15.4.2011        |        97 

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, zda a do jaké míry je možné modifikovat RVP G (tedy ne ŠVP) při tvorbě individuálního studijního plánu pro cizince. Speciálně (ale nejen) by mne zajímalo, zda musí mít dva cizí jazyky. V případě, že musí, by mne dále zajímalo, zda jeden z nich může být jejich rodný jazyk a obsahem hodiny by byl překlad do ČJ. Děkuji a jsem s pozdravem Radim Laco Gymnázium Hády Brno

Rámcový vzdělávací program pro gymnázium (RVP G) je závazným dokumentem, žádné jeho úpravy možné nejsou. Vzdělávací obsah stanovený RVP G je pro všechny žáky povinný, i žák-cizinec musí na konci vzdělávání zvládnout požadavky společné části maturitní zkoušky, vč. zkoušky z českého jazyka a literatury, jinak nezíská úplné střední vzdělání. Ředitel střední školy může v odůvodněných […]

7.4.2011        |        53 

Dobrý den, učitelky MŠ přijely ze školení s informací, že každé 3 roku musí zpracovat nový ŠVP a tudíž bude mít tento ŠVP nové č.j. Podle mého názoru jde jen o jakousi úpravu nebo aktualizaci ŠVP, kdy jednotlivé body ŠVP budou upraveny podle nových podmínek a tudíž si myslím, že č.j. má být stejné jako původní. Děkuji za odpověď.

Škola zpracovává ŠVP jednou a provádí v něm dle aktuální situace MŠ úpravy, změny. Tyto změny zaznamenává do ŠVP (např. ŠVP aktualizován dne). Není nikde stanoveno,že by měla škola již vytvořený ŠVP po 3 letech zrušit a vytvářet ŠVP nový. Pokud bylo č.j. ŠVP přiděleno, v případě běžné aktualizace zůstává stejné.

Kontakt

Veronika Sováková

Garant Konzultačního centra

   +420 775 148 798